Szeretettel köszöntelek a Az Őshaza Himnuszának kedvelői közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Az Őshaza Himnuszának kedvelői vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Az Őshaza Himnuszának kedvelői közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Az Őshaza Himnuszának kedvelői vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Az Őshaza Himnuszának kedvelői közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Az Őshaza Himnuszának kedvelői vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Az Őshaza Himnuszának kedvelői közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Az Őshaza Himnuszának kedvelői vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
Buddha a sákja nép szülötte volt, amely Közép-Ázsiából vándorolt le
észak-Indiába új területeket keresve, hasonlóan a mai Nepál, valamint
észak- és észak-nyugat India területén élő sok más néphez. (Tudni való,
hogy Buddha nevében a "h"-t sem az indusok, sem az angolok nem ejtik.
Ezt mi a németektől vettük át - helytelenül. Helyes kiejtése tehát:
Buda.)
Buddha korában (i. e. 6. sz.) Közép-Ázsiát a szkíták uralták, akik saját
nyelvükön a "sáka" néven nevezték magukat. Az indiai szanszkrit
irodalomban ugyanezen névvel illetik őket. A "szkíta" elnevezés, melyen
Európában váltak ismertté, a régi görögöktől származik. A mai India
északi és észak-nyugati hatalmas területeit nagyrészt közép-ázsiai
szkíta, és velük rokon, később beáramlott hun eredetű népek lakják, akik
mára természetesen részben keveredtek más itt élő népekkel, azonban e
származásuk tudata mind a mai napig elevenen él bennük. E népek művelt
rétegei a velünk, magyarokkal, mint a szkíták és hunok európai
leszármazottaival való rokonságukat is számon tartják, de ugyanezt teszi
a Törökországtól Japánig terjedő óriási földrész számos más népe is.
Hun aranykorona
Nemcsak ezeknek az Indiában élő népeknek az ősi hagyománya, hanem az
indiai történetírás, és a mai nemzetközi kutatás is alátámasztja a sáka -
sákja azonosságot. A buddhizmus jeles indiai kutatója Lokesh Chandra
rámutatott, hogy a szanszkrit nyelvben a "sákja" szó a "sáka" főnév
melléknévi alakja. Lokesh Chandra talált Buddháról egy régi történetet,
amely elmondja, hogy röviddel azután, hogy megvilágosodott és tanítani
kezdett, találkozott két közép-ázsiai kereskedővel, akikkel jól
megértették egymás nyelvjárását. Miután a kereskedők tanítást kaptak
Buddhától, a tanításokkal hazatértek Közép-Ázsiába.
Az ősi buddhista irodalomban azt találjuk, hogy a Szkíta Bölcs nem az
első buddha volt. Jelen korunknak ő a meghatározó buddhája, azonban az
őt megelőző korokban a buddhák egész sora élt a mai India területén és
Közép-Ázsiában, akik közül az utolsó Fényőrző Buddha volt. Azt mondják, a
Szkíta Bölcs Buddha idejében még éltek Fényőrző Buddha követői. Indiára
most úgy gondolunk, ahogy a térképen ma ábrázolják, ám a régi időkben
nem így nézett ki. Az észak-Indiától észak-nyugatra egészen
Közép-Ázsiáig terjedő, a mai Afganisztánt is magába foglaló, földrésznyi
terület ugyanazon kultúrterület része volt. Buddha kora előtt az indiai
civilizáció fő központja nyugaton volt, a mai Pakisztán területén.
Buddha tanítása észak-Indiából indult el, középpontja a mai Biharban
volt, melyet akkor Magadhának hívtak. A Buddha eltávozását követő időben
Magadha hatalmas birodalommá fejlődött, és észak-India nagy részét
ellenőrizte. A Tan először két különböző irányban terjedt, dél és
észak-nyugat felé. Észak-nyugaton eljutott az iráni és szkíta népekhez,
délen pedig a dravida népekhez. A tanítást különböző hatások érték,
amint különböző kultúrákkal érintkezett. A magadhai buddhizmus a Keskeny
Út volt, melynek a mai napig fennmaradt örököse a theraváda. Ennek
iratai páli nyelvűek. Buddha nyelve azonban nem páli volt, ő magadhi
nyelven tanított. A magadhit dzsain írásokból és Asóka király kőbevésett
felirataiból ismerjük. Buddha azt a szabályt adta szerzeteseinek, hogy
tanításait fordítsák le a helyi nyelvekre. A szerzetesek vándoroljanak,
gyógyítsanak és tanítsanak.
Délen a buddhizmus a dravida népeknél terjedt el, akik a Nagy Istennő
vallását követték. Itt jelentek meg a Túljutott Tudás szentiratai, a
Pradnyaparamita szutrák. Nagardzsuna, aki a hagyomány szerint Buddhának
ezeket a tanításait elhozta az embereknek, és kifejtette mélységes
értelmüket, maga is dél-Indiából származott. A "pradnyaparamita" szó
nemcsak a "túljutott tudást" vagy másképpen a "bölcsesség
tökéletességét" jelenti, hanem egyben a Nagy Istennő neve is. A tan
terjedésének másik fő iránya észak-nyugat volt, és a mai Pakisztán,
Afganisztán, Kasmír valamint Közép-Ázsia területén erőteljes virágzásnak
indult. A Széles Út tanításai ezen a két területen váltak uralkodóvá.
A Keskeny Út és a Széles Út megkülönböztetése Buddha eltávozása után
száz évvel vette kezdetét, amikor követőinek két tábora között vita
indult. Az egyik oldalt az "öregek" (stavira) képviselték. Ők azok a
régi szerzetesek voltak, akik legalább tíz éve tartották fogadalmaikat,
és a buddhizmusban egyfajta arisztokráciát képviseltek. A másik oldalon a
"nagy közösség tagjai" (mahaszangika) álltak, akik azt mondták, a nagy
közösség (mahaszanga) tagjai nemcsak szerzetesek lehetnek, hanem
laikusok is.
A két tábor megvitatott mind társadalmi jellegű, mind bölcseleti
kérdéseket. A Keskeny Utat képviselő öregek azt mondták, a gyakorlás
végső célja az ellenségen győztes (árhát) eszményének a megvalósítása.
Ahhoz, hogy valaki elérhesse az árhát szintjét, férfinak kell születnie
és szerzetesként kell élnie. A Széles Út képviselői, a nagy közösség
tagjai szerint az árhát eszménye egy alacsonyabb cél. A végső cél a
teljesen megvilágosodott buddhaállapot elérése. Ehhez a felébredt
szellem hőseinek (bódhiszatva) ösvényét kell járni. A felébredt szellem
hőse lehet bárki, még nők is, és nem szükséges szerzetessé válni. A nagy
közösség tagjai írtak egy könyvet arról, hogy Buddha hogyan gyakorolt
sok életen át, mint a felébredt szellem hőse. Az észak-nyugati
területeken mind a Keskeny Út, mind a Széles Út elterjedt.
Buddha tanításai nyomán a buddhista Belső Ösvény sok követőre talált, és
a nagy Asóka király uralkodása alatt (i. e. 268-232) egész Indiában
virágzott. A Tan második nagy virágzását a hatalmas szkíta Kusán
birodalomban érte el (i. e. 1. század - i. sz. 3. század), amely magába
foglalta Közép-Ázsia fejlett műveltséggel rendelkező területei mellett a
mai Afganisztánt, Pakisztánt és Kasmírt, valamint a mai észak-nyugat
India és észak-közép India földrésznyi területeit, a Gangesztől az Aral
tóig. A legendás szkíta kusán uralkodó, "A Király, A Királyok Királya,
Őfelsége Kaniska" idején (uralkodása kb. i. e. 1. század és i. sz. 1.
század közé tehető) a Tan és a gyakorlás Ösvénye már jól meg volt
alapozva az egész birodalomban. A szkíta Kusán műveltség és művészet két
legjelentősebb központja az észak-közép indiai Mathura volt Agra
közelében, és Gandhara észak-nyugaton, a mai Pakisztánban.
A Kusán birodalom többszáz éven át uralta Közép-Ázsiát és észak-Indiát,
és főleg buddhista volt, de türelmet mutatott minden vallás felé. A
kusán korszak nagyon fontos volt a Széles Út fejlődésében, de méginkább a
tantrikus buddhizmus kibontakozásában.
Jurta belső
A Selyemút megnyitásával (i. e. 2. sz.), ezen az Indiát Belső-Ázsiával,
Európával és Kínával összekötő nagy kereskedelmi úton a kereskedők
karavánjaival szerzetesek is utaztak, és a Tant hirdették. A tanítások
nagyszámú támogatóra leltek Közép-Ázsiában, így a szerzetesek hamarosan
hatalmas buddhista közösségeket alapítottak Turfán, Kusá, Kasgár, Khotán
virágzó műveltségű gazdag városaiban, és másutt. Az elkövetkező
évszázadokban hatalmas kolostorvárosok épültek, amelyek mára fennmaradt
fenséges romjai, számtalan sziklába vájt, gazdagon díszített temploma,
valamint a nagy magyar tudós Stein Aurél által felfedezett óriási számú
szent könyve a buddhizmus legmagasabb szintű műveltségéről és
művészetéről tanúskodik.
A szentiratokat lefordították Közép-Ázsia számos nyelvére, és gazdag
művészeti hagyományok születtek. A tanítások így mind írásos, mind
vizuális alakban terjedtek, és a művelődés valamint a művészet
fejlődésének hatalmas mozgató erejévé válva nagy hatással voltak
Közép-Ázsia népeire.
A Széles Út tanításai, melyeket Buddha a felébredt szellem nagy hősei
számára adott, a nagy szkíta uralkodó Kaniska király alatt kezdtek
széles körben elterjedni, aki összehívta a harmadik buddhista zsinatot
Buddha igaz tanításai alapjainak lefektetésére. Ebben az időben ötszáz
mester értette meg tökéletesen a Széles Út valódi értelmét. A Széles Út
szutrák jelentésének terjedése érdekében ekkor alapították meg Nalandát,
amely a buddhista világ leghatalmasabb és legbefolyásosabb egyetemévé
fejlődött. Innen vitték a Széles Út tanításait Ázsia országaiba az
elkövetkező évezred folyamán.
A kusán szkíták buddhista műveltségét a később rájuk telepedett, és az
egész hatalmas birodalmukat átvett fehér hunok is tovább folytatták egy
kisebb megszakítástól eltekintve. A hunok, amint azt az élő magyar
hagyományból máig tudjuk, a szkíták és a magyarok rokonnépe. Ugyanezt
vallja minden mai nagy ázsiai nép hagyománya és mai történetkutatása is.
A fehér hunok, hasonlóan a szkítákhoz, az évszázadok során hatalmas,
gazdag műveltségű birodalmat hoztak létre észak-nyugat Indiában.
Mai leszármazottaik a rádzsputok (királyfiak) büszke harcos pásztornépe,
akik a mai Radzsasztánban és Pandzsábban élnek. Más leszármazottaik
többek között a mai Afganisztán és Pakisztán északi elzárt völgyeiben
élő népek, akik egészen a 20. század elejéig megőrizték
függetlenségüket. A buddhizmus így Indiából először Közép-Ázsia felé
vette útját, ahol az ott élő szkíta-hun népek között sok évszázadon át
nagymértékben elterjedt, és itt vált a későbbi Ázsia szellemiségét és
arculatát meghatározó erővé. Itt alakult ki a Széles Út és a tantrikus
Gyémánt Út (vadzsrajána) szellemisége. A Gyémánt Út tanítások
legfontosabb központját, Orgyen6 országát a hagyomány alapján a mai
kutatás kelet-Afganisztánba helyezi.
A szellemiség mellett a buddhizmus művészete is itt öltötte fel későbbi,
és a mai napig jellemző alakját. A szkíta kusán műveltségben alakult ki
Buddha ábrázolása, nagyrészt a görög művészet hatása alatt (azt
megelőzően Buddhát nem ábrázolták); az a rendkívül finom arányrend,
amellyel Buddhát, mint a megvilágosodás jelképét ma is megjelenítik. De
itt alakult ki a buddhista sztupa mai, Tibetben, Belső és Kelet Ázsiában
használt alakja is. Így a hazánkban épült sztupák is a szkíta buddhista
műveltségre és művészetre vezethetők vissza, amely ezt a csodálatos élő
hagyományt máig megőrző és továbbfejlesztő tibeti tanítóink
közvetítésével került végül vissza hozzánk, a szkíták és a hunok
utódaihoz.
Hun áldozati üst
A buddhizmus Közép-Ázsiából terjedt tovább Ázsia többi országába. A
hagyomány és a mai kutatás egyetért abban, hogy Kínába a Tant innen
vitték át nagytudású, szkíta-hun szerzetesek. Az első An-sih-kao pártus
tanító volt, aki kb. i. sz. 148-171-ig végzett fordító munkát
Lo-jangban. Őáltala vette kezdetét a közel ezer éves fordítói munka
Kínában. K'ang-seng-k'ai a mai Szamarkand területéről érkezett a 3.
sz.-ban. Csu-fa-hu vagy Dharmaraksa Tokharából jött a 3-4. sz.-ban.
Amikor az 5. sz.-ban Kumárádzsiva megérkezett Kusából, a fordítási
munkálatok Kínában elérték a tetőpontot.
A tibeti buddhizmus kialakulásában is főszerepet játszottak azok a
mesterek, akik erről a területről származtak. A legújabb ásatások azt
mutatják, hogy a tibeti buddhizmus számára szent ország, Orgyen, a mai
Kelet-Afganisztán területén feküdt. Ezt számítják a Gyémánt Út
szellemisége fő központjának, ahonnan sok nagy tanító érkezett mind
Indiába, mind pedig Tibetbe, illetve esetenként Indián keresztül
Tibetbe. A Gyémánt Út hagyomány legnagyobb mesterei közül sokan innen
jöttek.
Buddha kortársa volt Indrabuti, Orgyen királya, ő volt az, aki a Gyémánt
Út tanításait Buddhától az emberek közt elsőként megkapta. De Orgyenből
származnak olyan megvilágosult mesterek is, mint Garab Dordzse, a "Nagy
Teljesség" (dzogcsen) hagyomány atyja, valamint a Lótuszban Született
Mester (Padmaszambhava), aki a buddhizmust Tibetben megalapozta, és
sokan mások. Emellett a tibetiek folytonos összeköttetésben voltak
Közép-Ázsia többi buddhista központjával is.
A tibeti hagyomány szerint a magasabb tantrák, mint az anuttara tantra
nem Indiából származnak, hanem a közép-ázsiai Orgyenből, amely egy
hatalamas ország volt, sok jelentős uralkodóval. Egy legenda szerint
Buddha maga is meglátogatta Orgyen királyát, Indrabuthit, aki tanítást
kért tőle. Először keskeny út tanításokat adott neki, de a király nem
volt képes az ezek gyakorlásához szükséges szerzetesi életmódot követni.
Buddha ezért megmutatta neki a magasabb tantrák útját, mely az
átalakítás útja, és követőinek nem kell szerzetessé válniuk ahhoz, hogy
elérjék a buddha állapotot. Ez a történet a Guhjaszamádzsa tantrában
található.
A Lótuszban Született Mester, kinek egyik neve a "Szkíták Oroszlánja"7
volt, Orgyenből származott ugyanúgy, mint a Nagy Teljesség tanok is,
amelyek később eljutottak innen Indiába. A magasabb tantrák és a Nagy
Teljesség tanítások tehát Közép-Ázsiából erednek, amit a tibeti bönpo
hagyomány is megerősít.
A bön részben a tibeti sámánisztikus
gyakorlatokat jelenti, de egyben jelenti azt a vallási rendszert is,
amelyet az észak- és nyugat-Tibetben egészen a nyolcadik századig
fennállt ősi Sang-sung birodalomban gyakoroltak. A szellemi
gyakorlatoknak e két szintje a bönben egymással párhuzamosan élt
ugyanúgy, mint a későbbi tibeti buddhista kultúrában. A Sang-sung
birodalomnak közeli kapcsolatai voltak a Selyemúton át Közép-Ázsiával. A
sang-sung hagyomány szerint a bön Tazik földjéről eredt, amely Orgyen
északi szomszédja volt, és a mai Tadzsikisztán és Üzbegisztán területén
volt található.
Észak- és nyugat-Tibetben sok ősi rom látható, ami azt mutatja, hogy ott
valamikor virágzó műveltségek léteztek. Abban az időben az éghajlat
kedvezőbb volt, így a mainál jóval nagyobb népesség élt ott. A bönpok
azt tartják, hogy vallásuk Közép-Ázsia ősi buddhista kultúráiból ered. A
bönpo legendák egy hatalmas ősi közép-ázsiai birodalomról beszélnek,
ahol előző buddhák hagyományát követték. A tibetieknek ősi kapcsolataik
voltak Közép-Ázsia népeivel. Sok érdekes adat arra mutat, hogy Buddha
egyes tanításai Közép-Ázsiából erednek, ami azt jelenti, hogy a
buddhizmus nem pusztán a mai értelemben vett Indiából származik.
Hun aranyveret
Mindezt a buddhista hagyományból tisztán és világosan kiolvashatjuk, de a
mai nemzetközi, keleti és nyugati tudományos kutatás is megerősíti.
Láthatjuk ebből, hogy őseink szellemisége egykoron elválaszthatatlan
volt attól a fennkölt szellemiségtől, amely a Megvilágosultaktól, köztük
a Szkíta Bölcs Buddhától ered, és azt is láthatjuk, hogy őseink, a
szkíták és a hunok, milyen meghatározó mértékben járultak hozzá az egész
emberiség e legnagyobb kincsének a kifejlesztéséhez, elterjesztéséhez,
valamint értékeinek fenntartásához.
Természetesen mindez nem maradt nyom nélkül a mi számunkra sem. Népünk
szellemi hagyományában a figyelmes kutató egyaránt rátalál a Keskeny Út,
a Széles Út, a Gyémánt Út és a Nagy Teljesség tanításaira közvetlenül
is, de a Tan ismeretében megállapíthatjuk, hogy egész népi
műveltségünkben és szellemiségünkben meghatározó szerepet játszik a
buddhista Belső Ösvény a sámánisztikus elemek mellett. A buddhista
szellemiség együttélése a sámánizmussal egyébként egy olyan jelenség,
amely jellemző a mai buddhista műveltségek mindegyikére. Ugyanakkor ez a
buddhista hatás nemcsak a Szkíta Bölcs tanításaiból, hanem az őt
megelőző buddhák Közép-Ázsia szerte ősidők óta elterjedt hagyományaiból
is táplálkozik.
Így a Megvilágosultak által megmutatott fennkölt Ösvény egy olyan
búvópatakhoz hasonlít, amely hosszú időn át a felszín alatt áramlott,
azonban, hála megvilágosult tibeti tanítóink jóságának, ma újra teljes
dicsőségében, tisztaságában és erejében bukkant fel nálunk, hogy újfent
megtermékenyítse és megvilágosítsa szellemünket, és hosszú méltatlan
sötétség után újra a megvilágosodás tiszta és gyümölcsöző ösvényére
léphessünk.
Források:
Aradi Éva: A hunok Indiában - HUN-idea, Budapest
Aradi Éva: A fehér hunok Indiában - Turán, Budapest
Crystal Mirror VI-VII - Dharma Publishing, Berkeley
Csáji László Koppány: Tündérek kihalófélben 1-3. - Napkút, Budapest
Tulku Döndup: Masters of Meditation and Miracles - Shambala, Boston
Robert E. Fisher: Buddhist Art and Architecture - Thames and Hudson, London
John Reynolds: Buddhism in Central Asia - előadás, Karma Dordzse Ling, Budapest
Tamara Talbot Rice: Ancient Arts of Central Asia - Thames and Hudson, London
The Teachings of Buddha - Bukkyó Dendó Kyókai, Tokyo
World Peace Ceremony Bodh Gaya - Dharma Publishing, Berkeley
|
|
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kapcsolódó hírek:
Attila örökösei Ázsiában maradt törzseinek bejövetele a Kárpát-medencébe
Mézsör, a hunok szent itala - a Kárpát-medencében mézmárcz, mézser, mézecet, mézbor és mézpezsgő készítése folyt egész az 1800-as évekig
Mübaraz Helilov - Nyitray Szabolcs Ősmagyarok Azerbajdzsánban