Szeretettel köszöntelek a Az Őshaza Himnuszának kedvelői közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Az Őshaza Himnuszának kedvelői vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Az Őshaza Himnuszának kedvelői közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Az Őshaza Himnuszának kedvelői vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Az Őshaza Himnuszának kedvelői közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Az Őshaza Himnuszának kedvelői vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Az Őshaza Himnuszának kedvelői közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Az Őshaza Himnuszának kedvelői vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
Szent Turul hazatér
Mielőtt a Turulmadár sumer vonatkozásairól, nevének eredetéről, jelképjelentéséről, világi elterjedéséről ejtenénk szót, köszöntsük ezentúl az előttünk álló újéveket úgy, hogy a Turul jelképezze az újjászülető, erejét visszaszerző magyarságot, hirdesse legyőzhetetlenségét, biztosítsa a benne hívő és bízó, oltalmát kereső és elfogadó, általa teremtett világ békéjét és nyugalmát!
Több százezer éve, az emberiség akkori legmagasabb műveltségi szintjén lévő közösségek évente megünnepelték a sorsukat oly nagymértékben befolyásoló téli napforduló napját, és ezt a Karácsony = a „sötétség szelleme(Istene) eloson” = távozó éjatya ünnepének nevezték. Ekkor, a szintén e naphoz kötődő „Napisten újjászületését”, majdani fokozatos megerősödését, az égbe történő felszállását jelképezve kedvenc sólyom madarukat röptették, melyet alkalomhoz illően KARÁCSONY = KERECSENY sólyomnak neveztek el.
Őseink annyira ésszerűen gondolkodtak, hogy
feltételezhető, a két elnevezés még az általuk szimbolizált „események”,
jelenség együttesek egymáshoz képesti térbeli viszonyát is kifejezte,
azzal, hogy a kerecseny szó magas magánhangzói a röpülésre, az „égben
levésre”, a karácsony mély hangzói pedig földfelszíni, tehát az
előbbihez képest mélységben lejátszódó eseményekre, az éjatya alvilágba
történő alászállására utalnak.
Miután a sólymok nappali ragadozók, több fajtájuk ma is vonuló madár,
feltételezhető, hogy a „téli napforduló” napja éppen a sólymok első
példányai visszaérkezésének idejére esett, vagyis őseink ehhez kötötték
az ünnepet. A madarak, röpülési magasságuk felső pontján, néhány nappal
korábban ugyanis, már jól látták a horizonton keringő Napot, tehát
tudták, hogy mikor térhetnek vissza költőhelyükre.
Ez a gondolatmenet, valamint elméletem azon kitétele, hogy az ünnep
meghonosodásának idején az Északi sark éppen a Kárpát-medence fölött
helyezkedett el (az általános alapötletet és a hivatkozást az „egy nap
volt egy év” magyar népmesei elemre, lásd pl.: Magyar Adorján „Az
ősműveltség” c. könyve (a továbbiakban: MAŐ) 968. old.),
következtetéseim valóságtartalmát lényegesen nem befolyásolják.
A téli
napfordulót ugyanis, és nemcsak a hagyományok pszichés hatásaként, ma is
érzékeljük. Mégis azt gondolom, hogy az előbbi feltételezést, melynek
teljesülése fizikai, földtani, földtörténeti és logikai szempontból nem
kizárt, fogadjuk el. Könnyen beláthatjuk, hogy ebben az esetben a Nap
spirális pályán kúszik fel az égre és 3-4 hónap után éri el keringése
legmagasabb pontját. Az ünnep lényege, a sötétség és a hideg fokozatos
megszűnésének kezdete, valamint a „Napisten újjászületése” így
„valósággá” válik, jellegzetesebb, erőteljesebb formában jelenik meg.
Mai viszonyaink között ugyanis az a természetes, hogy a hideg, a téli
napforduló után még hosszú heteken keresztül tart, jelentősen fokozódik,
a sötétség pedig ködös, felhős időben ugyancsak ránk telepedik.
Őseinknek, így nem lett volna különös okuk a december 21-e
hagyományszerű, rendszeres megünneplésre! Ráadásul, ők sokkal inkább ki
voltak szolgáltatva a természeti jelenségek, az időjárási változások
közvetlen hatásainak, családjuk, emberi közösségük léte foroghatott
kockán egy-egy váratlan esemény kapcsán.
Mielőtt rátérnék tanulmányom címben jelzett témájára, engedjék meg, hogy
bemutassam Karácsony-értelmezésem egyik legutóbbi, közvetett
bizonyítékát.
Az idei Ünnep első napjának estéjén, az egyik TV-s csatorna vetélkedő
műsorában Karácsony szavunkat újra szláv eredetűnek minősítették, és a
„téli napforduló” okán, „valami átlépés” jelentéssel értelmezték. Több
információt nem kaptunk, természetesen a szó etimológiai magyarázatát
sem adták meg. Segítek egy kicsit!
A származtatás alapja a szerbhorvát kracati = lépkedni szó (lásd:
Grandpierre A. Karácsony c. műve 72. old.), tehát az elmondottak igazak,
csak pont fordítva! Azt nem gondolhatják komolyan, hogy mi átvettük a
nekünk semmit sem jelentő szláv kracati szót, majd, csak úgy „kijött”
belőle a ma is érthető és használt öt magyar ősgyökből álló kifejezés,
ami olyan lelki gazdagságra utaló, magasztos jelképezéssel fejezi ki az
ünnep lényegét, mint a mi KARÁCSONY = a sötétség szelleme (Istene)
eloson = TÁVOZÓ ÉJATYA szavunk!! Kérdezem továbbá, hogy mikor lett
KERECSENY a szent madarunk, és mikor lett GURUSUNU a sumer Karácsony?
Mert ezek ugyanazok a kifejezések!
Nem Uraim, pont fordítva! Mi megalkottuk ezt a hangzásában is gyönyörű
szót, a szlávok több tíz(száz)ezer év után átvették az ünneplés
szokásával együtt, de a lényegét már nem értve, hangzásában és
jelentéstartalmában eltorzulva „valami átlépés” értelemmel náluk is
meghonosodott. Ez részükről, meg részünkről eddig rendben is van, de a
tulajdonjogot, mint annyi mindent, ellopni, ellopatni, ellopni hagyni
azért mégsem kellene!
A BJF
I. 31. oldalon a szerző még közli a templom „alapító okiratán” (ékírásos
agyagtábla) lévő felírat fordítását, miszerint:
„…Mesanapadda Ur (Ur egy város – jelen írás szerz. megj.) királyának
fia, építé úrnőjének NINHURSÁGNAK…”, majd kiegészíti: „…a teremtés
istenanyjának ezt a gyönyörű templomot, melynek homlokzatán díszlett az
erejét visszaszerző Napistent ábrázoló rézszobor. Bobula szerint
TUR-ULLU-nak kell nevezni a Nap ezen formáját!”
Az oroszlánfejű sólyom Dr. Bobula Ida szerinti elnevezésével egyetértek,
hiszen az „látható”, hogy az egyszerűségében is rendkívüli szépségű és
gazdag szimbolikájú kép évszázezredes szent madarunkat, a ma Turul =
TUR-ULLU-nak is nevezett kerecseny sólymot ábrázolja.
Az elnevezés értelmezését, magyarázatát azonban nem fogadom el, az alábbiak szerint.
A TUR-ULLU, szó szerinti fordításában megjelenő „új”, „fiatal”, „kisebb
gyermek” fogalmak, valamint a magyarázó részben lévő „erejét
visszaszerző” jelző értelmezése arra utal, azt sugallja, hogy itt
lényegében a téli napforduló napján megszülető Napisten ábrázolását
láthatjuk. Mitológiai hagyományainkból és Magyar Adorján nagyszerű
elemző munkája révén tudjuk azonban (lásd pl. MAŐ 1064. old.), a
„megszülető Nap”, bár még gyermek, máris olyan erős, hogy azonnal
legyőzi két ősi ellenségét, a sötétséget és a hideget. Szokásos
fentieket, a körülményektől függően „két gonosz kígyóval”, vagy egy
kék(hidegség) és egy fekete(sötétség) színű, a két kígyót jelképező
szalaggal ábrázolni, melyeket egy, a Napot szimbolizáló gyermek a két
kezében, vagy jelen esetben az oroszlánfejű sas a karmai között tart.
Helyette azt látjuk, hogy a madárszerű lény karmaival két szarvas (ki ne
látná ősi, eredet mitológiánk „csodaszarvasait”) farkán áll (azokat
éppen csak érintve!), kiterjesztett szárnyait pedig oltalmazóan fölöttük
tartja. Teszi mindezt a teremtés istenasszonya templomának fő helyén, a
bejárat homlokzatán.
Mit jelképez akkor valójában a réz dombormű?
A fő alak, a kiterjesztett szárnyú Turul természetesen a Napistent, de
nem a megszületőt, hanem az ereje teljében lévő, a levegőt, tehát az Ég
Világát korlátlanul uraló Napistent.
Bár a levegő urának Föld feletti hatalma megkérdőjelezhetetlen, őseink
bizonyára úgy gondolták, nem árt ezt egyértelművé tenni, ezért
magasztosították fel a Turul testét oroszlán fejjel, jelképesen a Föld
Világa korlátlan uralkodójának szellemével és erejével.
Így áll helyre a Világ rendje, hiszen az ereje teljében lévő Napisten
korlátlan hatalommal rendelkezik Ég és Föld felett, azaz emberi léptékű
világunk, tehát a Naprendszerünk felett, amit őseink nagyon jól tudtak,
és költőien jelképeztek.
A Napisten hatalma azonban nem öncélú és tevékenysége főleg nem
elsősorban „hatalma gyakorlásában” merül ki. Ő maga, a maga valóságában
minden Földi élet teremtője is, melynek jelképezését a csodaszarvasok
jelenlétével valósították meg. Nézzük, hogyan ír a szerző a Nimród
legenda csodaszarvasairól (lásd: BJF I. 200. old.) a könyv egy másik
részében: „A Csodaszarvas – maga az emberi élet (és nem csak az emberek
élete – jelen írás szerz. megj.) – tele vágyakkal, reménnyel és jó
szándékkal.”! Így már azt is világosan látjuk, hogy a dombormű miért
NINHURSÁGNAK, a teremtés istenasszonya szentéjének homlokzatára került.
A fenti szép idézet arra is rámutat azonban, hogy miért kell a Turulnak,
a Napistennek, a Teremtőnek védő szárnyait kiterjeszteni. Mert a
teremtmények vágyakkal, reményekkel és jó szándékkal telt szíve oltalmat
és védelmet kíván. Ezt jelképezi Szent Turul madarunk komoly, nyugodt,
elgondolkodó és egyben jóságos tekintete, ezt biztosítják a teremtményei
fölött kiterjesztett szárnyai.
A dombormű fő helyén a két szarvas áll háttal egymásnak, de azonos
irányba tekintve, a farkuk összeér. Őseink így írtak magukról: NAGY,
ERŐS nemzet, és a TUDÁS népe. Ezt a két „tulajdonságot” jelképezi a két
csodaszarvas, ahol a NAGYSÁG, az ERÖ = hatalom, biztonság, a nép
nyugalmát, a TUDÁS = alkotó tevékenység, munka, a nemzet jövőjét,
gazdagságát, boldogulását biztosítja. Ilyen megközelítésben nyugodtan
mondhatjuk, hogy a két szarvas természetesen eredet mitológiánk HUNorja
(erő) és MAGorja (tudás), a Turul-Napisten pedig apjuk, Nimród, a nagy
vadász megszemélyesítője. Ez utóbbi következtetést korabeli Nimród
ábrázolások is igazolják, melyekből egyet a tanulmány végén bemutatok,
de kimondja ezt Gönczi Tamás „Nimród gyűrűje”c. könyve (a továbbiakban
GTN) 214.-215. old., és még több helyen is, tételét főleg népmesei
elemekkel alátámasztva. A Hunor és Magor, mint a nemzet két, egymást
kiegészítő, azt teljes egésszé tevő tulajdonság-analógia alapötletét a
BJF I. 200-202. old. található szép eszmefuttatásból merítettem.
Egy jelképsor még mindenképp említésre méltó, mert ereje átható, szinte
vonzza a tekintetet, uralja a dombormű két felső sarkát. Ez pedig nem
más, mint a két szarvas két-két agancsa.
Először is feltűnő az agancsok viszonylagos rendezettsége, egymással
mutatott szimmetriája, mely együtt az Égi és a Földi Világ teremtett
rendjére, egymásra utaltságára, egymással való hasonlóságára mutat.
„KITA ANTA DIM…miképpen a mennyben – úgy a földön is - mondja a sumer
ige.” (az idézetet lásd: BJF I. 200. old.)
Az agancsoknak egyenként alapvetően hét-hét ága van. Így, ebben a
formában, és az által, hogy tetejük az „égig ér” (túl is nyúlik a
dombormű keretein), mindenképpen az Égi és a Földi Világ között
kapcsolatot teremtő Égigérő Világfa egyik legelső ábrázolását jelentik.
Gönczi Tamás (lásd: GTN 96. old.) ezt így fogalmazza meg: „A szarvasok
agancsainak felfelé törekvő „fája” egyértelműen égi kapcsolatról, égi
rokonságról, odatartozásról árulkodik.”
Az agancsok elágazása több helyen nagy hasonlóságot mutat a női belső
nemi rész, az anyaméh alakjával, mely a termékenység szimbóluma, de a
termékenység istennőjének szentélyénél azt hiszem, ezen nem is kell
csodálkoznunk.
Őseink valószínűleg még több fontos és kevésbé fontos szimbólumot
elrejtettek ebben a 4500 éves alkotásban, amit nem fedeztünk fel. De
töltsön el bennünket büszkeséggel és méltó alázattal az a tudat, hogy ők
már ekkor is ilyen csodálatos dolgokat hoztak létre. Köszönjük meg
továbbá dr.Hall, illetve Sir Wolley uraknak, akik ezt megtalálták, és
felszínre hozták.
Mit jelent akkor valójában a TURUL elnevezés?
A kérdést úgy kellene inkább megfogalmazni, hogy elnevezésében
hordozza vajon a dombormű fő alakja azt a küldetést, amellyel a jelképek
alapján felruháztuk? Megválaszolásához az eredeti kifejezést azonos
kiejtés mellett a következőképpen írjuk fel: TU – URÚ – LU = TURUL
Vizsgáljuk meg az így nyert gyököket eredeti jelentésük szerint!
TU (L.16.-51), TUD = créer = teremt; enfanter = szül, létrehoz
Természetesen, ennek a gyök párnak is, mint oly sok másnak, több
jelentése van. De ez az egyik legfontosabb kellett legyen, amit az is
bizonyít, hogy a TU-TU kifejezés, mely nyelvtani szempontból (a
jelismétlés) a többes számot, a sokszorozást, a folyamatosságot jelenti,
később azonosult MARDUKNAK, a teremtés akkád főistenének nevével.
URÚ (L.331.-151) = proteger = védelmez, támogat; garder = őriz; trézor = kincs
Ez összetett gyök, mely ebben az alakjában is hordozza azt a
jelentéstartalmat, amit „várunk”, ami tükrözi a Napistenség egyik
küldetését. Bontsuk azonban tovább és vizsgáljuk meg összetevői szerint!
Az UR (L.575.-235) = heros = hős és homme = ember jelentése már
önmagában is sokat mondó, jelentőségét azonban tovább fokozza, hogy UR
városa (ahol a dombormű is található), hosszú ideig birodalmi központ
volt. A név d(dingir) előjelzéssel pedig a római napisten, dUR =
Hercules. Az Ú (L.455.-203) = s étendre = terjed, kifejlődik.
Összeolvasva a kettőt: UR+Ú = terjedő, kifejlődő hősiesség = védelmezés.
LU (L.330.-151) = homme = ember
Az „ember” kifejezés általános alak, gyakorta az egész emberiségre
vonatkozik, áttételesen pedig a „világra”, világmindenségre, amit az
emberiség életterére utaló fogalomként is értelmezünk. Összevonás után:
TU -URÚ -LU = teremt-védelmez-ember = VILÁG TEREMTŐJE ÉS VÉDELMEZŐJE
A Turul elnevezés tehát tökéletesen hordozza magában azt a tartalmat,
amit szimbolizál, azzal a kiegészítéssel, hogy őseink ekkor a teremtett
világ alatt a magyarságot és őstörzseit értették.
Összegzésképpen, rendkívül érintőlegesen, az eddigi három tanulmányom
alapján is kimondhatjuk tehát, hogy Szent Turul madarunk, több százezer
évvel ez előtt, itt a Kárpát medencében Karácsony = Kerecseny
sólyomként, az újjászülető és felkelő nap szimbólumaként született.
Kivándorló őseinkkel együtt eljutott a világ minden részébe és például a
sumer-mahgar eszmerendszerben, megőrizve Napisten mivoltát, új Turul
nevét is itt megszerezve, a teremtő és védelmező Jóisten alakját öltötte
fel, akit Nimróddal azonosítottak. Ezáltal a mindenkori teokratikus
hatalom jelképévé vált. A nevében fellépő földi hatalom uralkodói
nagyságát növelte, jogát az égből valóként eredeztette. Innen indult, a
közben elárjásodott és elsemitásodott akkori civilizált „nyugati” világ
rendkívül változatos formájú megjelenésével történő meghódítására, hogy
két-három ezer évvel ezelőtt visszatérjen, eredeti alakjában, új névvel
és új felruházott hatalmával az igazából soha el nem hagyott
szülőföldjére, ahol ma is őshonos, a Kárpát medencébe.
Miben nyilvánul meg a jelkép világmeghódító szerepe?
A kérdésben megfogalmazott állítás bizonyítására itt most számtalan
ábrát, képet kellene és tudnék bemutatni. A tanulmány keretei azonban
erre nem adnak lehetőséget, ezért egy-két konkrét példa és néhány
hivatkozás mellett, csak felhívom a tisztelt olvasó figyelmét, hogy
járjon nyitott szemmel, és ha kiterjesztett szárnyú valósághű, vagy
stilizált jelképet lát, akkor tudja, hogy ezeknek az alapja, eredete és
őse mindig a mi
SZENT KARÁCSONY = SZENT KERECSENY = SZENT TURUL MADARUNK.
Szárnyas napkorong. Uralkodói jelkép az ókori Közép-Ázsiában
Lásd: Grandpierre Attila „Karácsony” 149. old.
Ninhurság és Enki a Simtí (megtermékenyítés) házában
Lásd: Laurence G. „A grál királyok eredete” 91. old.
A misztikus „Hattyú” kettős kígyó- és kaduceus-jelvénye
Lásd: Laurence G. „A grál királyok eredete” 138. old. Az ábrát számos
segélyszervezet használja, de ebből fejlődött ki az orvosszövetségek
jelképe is. De ahogy a szerző is megjegyzi, „Az eredeti hagyomány
szerint a kereszt a Sárkánykirálynőt „megtermékenyítő” Enki-Samael
jelképe.”
A vasutak szárnyaskerék szimbólumának is ez az eredeti ősalapja
Hunhir.hu
|
|
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kapcsolódó hírek:
Turul ábrázolások
A Turul szelleme a magyar egység és szabadság