Szeretettel köszöntelek a Az Őshaza Himnuszának kedvelői közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Az Őshaza Himnuszának kedvelői vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Az Őshaza Himnuszának kedvelői közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Az Őshaza Himnuszának kedvelői vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Az Őshaza Himnuszának kedvelői közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Az Őshaza Himnuszának kedvelői vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Az Őshaza Himnuszának kedvelői közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Az Őshaza Himnuszának kedvelői vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
A turul ábrázolások többsége egy karvalyféle madár képét mutatja. Dúcz László a „Közöttünk élő turulmadár” című könyvében a kerecsensólymot találta a jelképként használt madáralak legvalószínűbb előképének.
(1. kép Kerecsensólyom,
Kunkovács László felvétele)
A turul jelkép a KöRiSTeN szemléletben nyer igazán értelmet. A „turul” itt világmodellként, a KöRiSTeN háromság egységének kifejezőjeként kapott szerepet.
Minek tulajdonítható vajon
ez az évezredes, máig tartó karrier ?
A KaRvaly szó (KaR-ullu = „KöR-ölyv”) a KeRecsen
kifejezéshez hasonlóan tartalmazza a KöR gyök mássalhangzóit. A „turolás”
(térül-fordul) a körözés tájnyelvi változata. Így tehát a TuRul (TuR-ullu)
egy olyan – az ölyvek családjába tartozó – ragadozó madár, amelynek
legfőbb ismertető jegye az, hogy az égre KöRöket rajzol.
Az „ég madara” (mint szárnyas élőlény) a „felső világ” hírnökeként,
szimbólumként általában véve is alkalmas az „iS” gyök
megjelenítésére. Az „alsó világ” egyik szimbóluma a „KöR” („KeRek
világ”). Így , ha a madár nevében a KöR gyök megtalálható,
akkor előáll az „egytengelyű dualitás” képlete : azaz a KöR és az iZ (iS)
közös TeNgelyű lévén, a kettő egymástól el nem választható, vagyis
EGY!
Ahogy a madár nem
választható el a nevétől, úgy a látható („alsó”) világ sem választható
el a „felső” transzcendens szférától. A kettő közötti kapcsolatot a
madár esetenként igen látványos módon igazolja. A kitartó körözés
végén – megpillantva zsákmányát a földön – zuhanórepülésbe megy át,
mintegy kirajzolja az Ég és Föld közötti kapcsolati TeNgelyt,
amit az ókorban „világtengelynek” („Axis Mundi”) neveztek.
Újabb kutatások szerint a madár a körmozgásból – le nem véve szemét a
megpillantott zsákmányállatról (a rögzített fejtartás következtében) –
átmenetileg a logaritmikus spirálhoz hasonló pályát ír le, mielőtt
megtalálná a legrövidebb utat a zsákmánya felé (2. kép)
A logaritmikus spirál szoros kapcsolatban van a növekedésben, mint jelenségben fontos szerepet játszó Fibonacci számsorral és így az „isteni aránnyal” is!
2. kép
A logaritmikus spirál- a „fraktalitás” alapesete
Ez az összefüggés már csak
„hab a tortán”, hiszen itt az „Élő Valóság” újabb fontos szimbólumával
találkozunk. A logaritmikus spirálhoz hasonlító röppálya a
fraktalitásra utal, mely a Kozmosz legfontosabb jellemzője. A
logaritmikus spirál a legegyszerűbb fraktál szerkezet,
amennyiben bármely darabját az azt megelőzőből egyszerűen, nagyítással
állíthatjuk elő. A logaritmikus spirál matematikailag kétparaméteres
egyenlettel írható le, mely paraméterekkel a spirál megnyílásának
mértékét szabályozhatjuk. Ha a „megnyílás” nulla értékű a KöRhöz,
ha pedig végtelen nagy az egyeneshez (TeN) jutunk. Beláthatjuk
azt is ezek után, hogy a madár körözése és zuhanórepülése a
logaritmikus spirál pálya szélső eseteiként fogható fel, azaz a
fraktalitást a turullal tökéletesen illusztrálhatjuk. Illesszük tehát
a KöR és a TeN közé a madár egyezményes jelét („iS”),
amely e kettőtől el nem választható, megint csak a KöRiSTeN
háromsághoz jutunk!
A mágikus jelképek között sokszor találkozhatunk spirál formával,
amely tehát két gyököt is hordoz egyszerre (KöR+TeN). (3. kép)
3. kép
Faragott kő Málta szigetéről
Csuklós ízületként felfogható testrészen viselve is találkozhatunk a spirállal (a keltáknál pl. a nyakon, „torch”), a szkítáknál leggyakrabban a csuklón. (4. kép) A Szent Korona zománcképei között a Jézus és a Pantokrátor nevezetű képek ruházatát a térdeknél spirál forma ruharedőkkel látták el. A nyak, a térd is az ízületek („íZ” = ”iS”) közé tartozik. Összeolvasva a spirál képviselte „KöR+TeN”-nel a KöRiZTeN háromság, mint egység áll elénk.
4. kép
Spirál forma szkíta csuklópánt
A mágikus jelképek között a turul (madár) ábrázolások jórészt síkbeliek. A síkbeli ábrázolásokon a madáralak majdnem kizárólag kitárt szárnyakkal, közel szimmetrikus alakzatként kerül elénk, ráadásul az alakzat kontúrja közelítően egy KöRt alkot. Az 5. képen három KöRt is megszámolhatunk : az első a szárny kontúrja által kialakított kör forma, a második a szem, a harmadik a CsőR (Cs=K).
A három kör a világgömb három főkörére (három nézetére) is utalhat. A KöR és a madár (iS) láthatóan egyközpontú (egyTeNgelyű).
5. kép
Szkíta bronzveret
A függőleges szimmetriasík a lélekkel bíró élőlény („iS”) sajátossága, és a kompozíciók ezt általában ki is emelik. (6.kép)
6. kép
Újabb képünkön a madár
szeme már a szimmetriatengelyre került – amit „magos tengelynek” is
neveztek – ezáltal (a Szem=Mag analógia ismeretében joggal
feltételezhetően) „egy füst alatt” a MaG szimbólummal (a
KöRiSTeN szinonímájával) is találkozhatunk. A MaG önmagában is
KöRiSTeN szimbólum : a formája GöMb, a belső (vele egyközpontú)
„szellemi tartalma” (iS) a TeNgelyirányú növekedés képessége. A KöR
formájú fül és CSőR hivatott helyreállítani a tengelyes szimmetriát.
Kézenfekvő (bár ötletszegény) megoldás a későbbi „kétfejű sas”, amely
erőszakolt elrendezés már nem borítja fel a szimmetriát.
A „dualitást” hordozó jelképek : a KöR és a madár (iS)
egyTeNgelyű megjelenítése a KöRiSTeN háromság (az
eredeti Szentháromság) megidézését szolgálta. A KöR mellett (vagy
helyett) a női minőség megfelelője a növény is
megjelenik esetenként, például a korondi madaras tányérokon (7.
kép)
A madár a növénnyel egyTeNgelyűnek minősül akkor is , ha „rajta áll” vagy a CsőRében tartja azt.
A nagyszentmiklósi kincs
egyik korsójáról ismert „égberagadási jelenet” azt mutatja, hogy
természetszerűleg egy nőalak is alkalmas az „alsó világ”, a
Yin kategória megtestesítésére. Itt a nőalak súlypontja a
madáralak súlypontjával egybeesik, így elmondható, hogy egyközpontúak
/ egyTeNgelyűek vagyis „egymástól el nem választhatóan EGYek”.
A magyar történelemben a XV. században - a jelképeket vizsgálva - két
helyen is találkozunk oldalnézetben ábrázolt madárral. Az egyik
Hunyadi Mátyás ismert címere a hollóval (latinul : CoRvus), a növényi
ágba kapaszkodó madár („iS”) CsőRében GyűRűvel (8. kép). Ez a
három dolog szoros érintkezésben van egymással, TeNgelyük közös. Bár a
K-R gyök három helyen is visszaköszön, a KöRiSTeN háromság
képletében csak egyszer kell figyelembe venni.
8. kép
Mátyás királyunk címerállata a Budai vár kapuján
A címerpajzsoknál – mint itt is – oldalnézeti világmodellel találkozunk. Mit is láthatunk mi oldalnézetben? Hát az emberi léptékű világot vagyis a mikrokozmoszt. Mátyás címerébe azért a makrokozmoszt is belecsempészték! A gyűrűt másodlagos jelentésként napKoRongnak is nézhetjük. Így párba állítható a vele szimmetrikus elrendezésű Holddal. A Hold minden időben a nővel volt szoros kapcsolatban, így várakozásunkkal ellentétben a KöRalakú Nap ebben az esetben a férfi (a Yang) megfelelője. A mikro- és makrokozmosz jelképek elrendezéséből kitűnően - TeNgelyük egybeesik – tehát Egynek számítanak!
A másik hasonló korú jelkép együttes, a Pálos rend címere
Itt a holló (CoRvus)
CsőRében KeRek kenyér látható (növényi származék!). A szárnyas élőlény
, a madár (az íZ (iS) gyök), így lesz egyTeNgelyű a
KöR gyök valamelyik előfordulásával.
Az önmagában is szimmetrikus növény (KöR) szimmetriatengelye
megegyezik a két – tükörképben elrendezett oldalnézetét mutató - oroSZlán
ábrázolás (iS) szimmetriaTeNgelyével. Az „egytengelyű
dualitás” (vagyis a KöR-iS-TeN háromsága)
egyidejűleg több módon előállítva „ hatásosabbá” teheti a
jelképegyüttest.
A madár szeme ráadásul a „MaGos tengely”-re került. (MaGasság
(„magosság”) szavunk a „MaGos” tengelyen mért távolságot jelöli.) A
MaG = SZeM analógia felhasználásával ebben az esetben a SzeM a MaGra
utal.
A jelkép együttes minden szereplője egy (közös) tengelyre fűzhető, más
szóval egymástól el nem választható : vagyis EGY ! A Mágusok
„jogutódai” a Pálosok még jól értettek a mágikus jelképekhez!
Az eddigiekben a dualitás egyik tagjaként, az alsó (látható) világ
megfelelőjeként a KöRrel, a nővel, a növénnyel,
vagy a Holddal találkoztunk. Hozzunk fel példaként most egy
térbeli testként megfogalmazott jelkép együttest! Szanatrug pártus
uralkodó szobrán a madár a feje tetején, a növény (egy pálmaág) a bal
kezében kapott helyet. (10. kép)
Ez az elrendezés azt fejezi ki, hogy szoros érintkezésben lévén a
TeNgelyt megjelenítő uralkodóval, „egytengelyűnek” minősülnek vele.
Jobb kezének kéztartása megerősíti feltételezésünket, az olvasat („mit
tesz Isten!”) magyar nyelven értelmes megint ! A felénk néző TeNyér (TeN)
teremt kapcsolatot az ujjak („íZek”) és a KöRt mutató
csuklópánt között.
10. kép
Szanatrug pártus uralkodó
11. kép
Csuklópánt Szanatrug kezén
A csuklópánt – feltehetően ugyanolyan mögöttes tartalommal – megjelenik a Gilgamest ábrázoló reliefen (12. kép)
12. kép
Gilgames
Továbbá az esztergomi oroszlánon (13. kép) is!
13. kép
Ezek a térben és időben
egymástól meglehetősen távol eső példák a KöRiSTeN szemlélet általános
elterjedtségét mutatják!
Ma „holisztikus”-nak mondanánk ezt a szemléletet, amelynek követői
igyekeztek megóvni a természetet (amellyel azonosultak) és az unokáik
számára is élhető környezetet biztosítottak. A helyes szemlélethez
esetenként tudatos önkorlátozás is párosult. Az Élő Valóságtól (a
Természettől) idegen anyagot, „szemetet” például nem hagytak maguk
után!
A Turult követve vándorló őseink lovainak nyomában (hála a verebeknek)
semmi jel nem maradt, szemben a mai szeméthegyekkel szegélyezett
utakkal, melyet további, nehezen eltávolítható (pl. nehézfém)
szennyeződés is borít.
Csak a Turul üzenetét megszívlelve van esélyünk a tovább élésre
méltatlanul kezelt Földanyánk kebelén!
2009. november 25.
Berényi László Géza
|
|
B Klári 3 hete új blogbejegyzést írt: Az év madara 2024-ben a kerecsensólyom (Falco cherrug)
B Klári 3 hete új blogbejegyzést írt: A Turul vagy kerecsensólyom az Árpád nemzetség mitikus őse
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kapcsolódó hírek:
A Turul vagy kerecsensólyom az Árpád nemzetség mitikus őse
TURUL - VILÁG TEREMTŐJE ÉS VÉDELMEZŐJE
A Turul szelleme a magyar egység és szabadság