Szeretettel köszöntelek a Az Őshaza Himnuszának kedvelői közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Az Őshaza Himnuszának kedvelői vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Az Őshaza Himnuszának kedvelői közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Az Őshaza Himnuszának kedvelői vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Az Őshaza Himnuszának kedvelői közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Az Őshaza Himnuszának kedvelői vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Az Őshaza Himnuszának kedvelői közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Az Őshaza Himnuszának kedvelői vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
"Valami lő, ami nem én vagyok, mert eggyé váltam az éggel."
"Mi a
cél?" "Nem látom a célt, de érzem, hogy a cél én magam vagyok. A cél a
lelki harmóniám megteremtése és összhangba hozása az éggel és a
földdel."
Konfuciusz, Kr.e. 500 évvel mondta, hogy az íjász,
aki a célt elhibázta, nem találta meg magában a belső harmóniát és a
kommunikációs lehetőséget az égi és földi világgal.
Az előre, oldalt és
hátrafelé íjazó hun és honfoglalás kori magyar lovas a legfélelmetesebb
ellentétekből a legtökéletesebb fizikai és lelki összhangot hozta létre,
amikor teljesen uralta lovát, íját és saját magát. A belső harmónia
megvalósítása segítségével képes volt tizenhat másodperc alatt 10 nyilat
halálos pontossággal kilőni.
/Erre képes napjainkba pld Kassai Lajos is./
Az
ősi magyar lovasíjászat jelképrendszere, a magyarság harmóniára épülő,
hagyományos hitbéli értékeinek talán a legtökéletesebb kifejezője. Az íj
egy alapvető kommunikáció megtestesítője, amely ugyanúgy hozhatja az
élet, mint a halál üzenetét.
A lovasíjászat mitikus belső
szimbolikája az ősi magyar értékek egyik legjelentőségteljesebb
kifejezője, harmóniába hozva az élet és a halál fogalmát, túlmutatva a
földi léten az örökkévalóság irányába.
A lovaskultúrájú népek, a
hunok és a magyarok nemcsak az ókor legjobb lovasíjász harcosai, de
legjobb vadászai is voltak. Ez teljesen érthető, hiszen nekik voltak a
legjobb lovaik és a legjobb fegyvereik, a nagy átütő erejő és nagy
hatótávolságú reflex íjak.
A hun aszimmetrikus íjak, az ókor
csúcstechnológiáját képezték. A hun aszimmetrikus íj felső része
valamivel hosszabb, mint az alsó rész, amelyet a történészek a
lovasíjász harcmodorral magyaráztak.
Kassai Lajos lovasíjász világbajnok, a hun íjak legképzettebb szakértője, aki maga is hun aszimmetrikus íjat használ.
A lovasíjászat a visszacsapó íjjal és a loval való bánás magas szintű összhangja. A ló kitágítja a harci alkalmazás lehetőségeit a gyalogos íjászattal szemben, hiszen lövés közben helyváltoztatásra is képes.
A lovasíjászat kialakulása az eurázsiai sztyeppék nagyállattaró lovas népeihez köthető. Ezen a vidéken minden adott volt a lovasíjász harcmodor fejlődéséhez: a füves puszták a kedveztek a lótartásnak, a nagy belátható távolságok révén az íjászat, mint fegyvernem kiemelt szerepet kapott.
A ló háziasítása korai civilizációk idején, nagyjából 4000 évvel ezelőtt, Közép-Ázsiában, majd a mai Dél-Oroszország, illetve Mezopotámia területén folytatódott.
A nomádlótartók hamarosan rájöttek, hogy a lovon szállíthatják felszerelésüket, elkezdték tehát málhás lovakként használni őket. Nyugat- és Közép-Európában kb. 700 óta, a vaskortólhasználják a lovat hátasállatként.
Az íjak fejlődése:
a legelső íjászatra utaló jelek mintegy 50 000 évvel ezelőttről maradtak fent. Az íjat eleinte feltételezhetően vadászatra használták, és innét került át a fegyveres összecsapásokba. Mint a legfőbb lőfegyver, fokozatosan kiváltotta a hajítólándzsát.
Az egyszerű (egyfajta anyagból lévő íjtest) reflexíj már a csiszolt kőkorszaki kultúrákban megjelenik, s az őskorban az Ibériai félszigetről és Észak-Afrikából a keleti mediterránrumon át egészen Indiáig eljut. Fejlettebb változata, az összetett (többfajta anyagból összeállított íjtest) reflexíj a Kr. e. II. évezredben a keleti mediterráneumban jelent meg.
Az egyszerűbb íjformákat, a nyílhegyek változatosságát és feltehetően a háti tegezt is az őskori vadászat szükségletei hozták létre, de a messzire hordó összetett reflexíjat és a tömegesen előállítható nyílhegyeket csak a vaskor keleti despotikus államainak és hódító harci kocsis törzseinek haditechnikája teremtette meg. Az V-X. századi sztyeppi harcosok kifinomult, összetett reflexíja, amely a maguk korának a csúcstechnikáját jelentette, gyorsan elterjedt nemcsak Kína, de Európa felé is, elsősorban az avarok, a hunok, majd a magyarok által a legnyugatabbra.
A sztyeppei lovasnépek hadseregeinek összetétele két nagy részből tevődött össze: az egyik a központi vezetés irányítása alá tartozó a katonáskodásból élő harcosokból, ők alkották a központi hadsereget. A másik részét a nemzetségek katonai kísérete adta. Itt a nemzetségeknek kötelességük volt meghatározott számú harcost felszerelni és harcba küldeni.
Ezeknek a létszáma koronként és népenként változott. Ezenkívül tudunk még úgynevezett elit egységekről, amik vagy felszerelésben, vagy kiképzésben voltak eltérőek/kimagaslóak a többi egység közül, pl.: hunoknál a „sasíjászok”- ők alkották az uralkodó elit testőregységét; a pártusoknál a „kataphrakta” - a pártuskataphrakták a birtokos nemesség köréből kerültek ki és nehézfegyverzetű, páncéllal borított lovasok voltak.
Ebből is látjuk, hogy e hadseregek sem felszerelésben se kiképzettségben nem álltak egy szinten.
A hadsereg java részét a nemzetségek harci kísérete alkotta, ezek közepesen felszerelt és képzett egységek voltak.
A hadseregekben mindig megtalálható volt a nemesség páncélos alakulatai és a legjobban kiképzett és összeszokott „elit lovasíjászok” (Ezt azért emelem így ki, mivel ezek a harcosok egész életüket a harcművészetnek szentelték.
A központi hadsereg lovasíjász alakulatai, összehasonlíthatatlanul nagyobb harcértéket képviselet, mint az évente egyszer-kétszer gyakorlatozni összehívott nemzetségi harcosok, habár ők is jó íjászok voltak, viszont taktikai képzettségük elmaradt az elit alakulatokétól)
A lovasíjászat mint fegyvernem első említése asszír birodalomban lovasságában jelenik meg i.e. a IX. században, viszont azt tudjuk, hogy az asszírok is külföldi mintára vették át elsősorban szkítáktól és az örmény hegyvidék népeitől. Igazi virágkorát i.e. III. századtól a i.u. XIV századig élte. Az Atlanti óceántól egészen a Japán szigetekig hírhedtté tette a korok lovasíjászait. Elterjedt a Bizánci császárságban, Kínában, Indiában, átvették asszírok, perzsák, babiloniak és médek, habár sosem tudtak olyan hatékony sereget belőlük létrehozni, mint a lovas kultúrájú népek…
A századok viharaiban a lovasíjászat lassan a feledés homályába veszett… kevés nép él a világon, amely ősei harci kultúráját a mai napig megőrizte ( Korea és Japán). Viszont a XX. század második felében Magyarországon, mint a hamvaiból újjászülető főnixmadár elevenedett meg a lovasíjászat, innen indult világkörüli hódítóútjára.
Ma a lovasíjászat harcművészet-sport-hagyományőrzés hármasa, megőrizve az ősi harcmodor szellemiségét és harcszerűségét.
A lovasíjászat szorosan összefonódott a lovasnépek kultúrájával, társadalmi felépítésével.
A lovaskultúrájú népek mind a lovasíjász harcmodornak köszönhették hadi sikereiket. Ilyenek voltak az avarok, törökök, szkíták, hunok, mongolok, magyarok, kunok, pártusok, szarmaták és a tatárok.
|
|
B Klári 3 hete új blogbejegyzést írt: Az év madara 2024-ben a kerecsensólyom (Falco cherrug)
B Klári 3 hete új blogbejegyzést írt: A Turul vagy kerecsensólyom az Árpád nemzetség mitikus őse
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kapcsolódó hírek:
A Turul vagy kerecsensólyom az Árpád nemzetség mitikus őse