Szeretettel köszöntelek a Az Őshaza Himnuszának kedvelői közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Az Őshaza Himnuszának kedvelői vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Az Őshaza Himnuszának kedvelői közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Az Őshaza Himnuszának kedvelői vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Az Őshaza Himnuszának kedvelői közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Az Őshaza Himnuszának kedvelői vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Az Őshaza Himnuszának kedvelői közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Az Őshaza Himnuszának kedvelői vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
A táltos birtokolt minden olyan képességet, melyet a később felsorolt, más névvel rendelkező gyógyítók bírtak és használtak.
A TÁLTOS , régebbi szóhasználattal TÁTOS a legmagasabb tudás birtokosa volt. Az ősibb szó mutat rá annak jelentésére is: a TÁT szóból ered, melynek jelentése: nyit.
A táltos kinyitja lelkét, szellemét, tudatát és e megnyílt, nem hétköznapi tudatállapotban sokkal több felé áradó erőt, energiát, sugárzást érez meg, mint úgynevezett hétköznapi tudatállapotban.
Mindennek van kisugárzása, minden lény, ember, állat, növény, tárgy bocsát ki magából információt nem látható formában, nem csak a televízió, rádió, mobiltelefon.
A valóság nem csak a kezünkkel
megfogható, hanem a nem megfogható, nem látható világ is. A táltos tehát
képes arra, hogy a környező világ mások számára rejtett erőit is
érzékelje és az így szerzett többlet tudás segítségével válaszokat,
megoldásokat keressen olyan kérdésekre, melyek hétköznapi szinten -
józan paraszti ésszel - nem megválaszolhatók.
Felmerülhet a kérdés - jogosan, hogy akkor ki a sámán?
A válasz nagyon egyszerű. A sámán szót eredetileg csak az evenkik, vagy
mandzsu-tunguzok ismerték. E szibériában élő nép nevezte így saját
gyógyító embereit, révülni tudó, a szertartásokat irányító, a
szellemvilággal kapcsolatba lépő szellemi vezetőit. Sehol máshol a
világon nem ismerték ezt a szót, hiszen minden népnek megvolt a saját
nyelvén a saját kifejezése a gyógyítani tudó, szellemvilággal
kapcsolatba lépő, szertartásokat tartó tudó emberekre. Maga a szó "
sámán " magyarra fordítva pontosan azt jelenti: "az ember, aki tud",
vagy rövidebben "tudó ember".
A néprajzkutatók, antropológusok kezdték világszerte elterjeszteni e
kifejezést más népek tudóira. Sámánizmusnak, vagy samanizmusnak neveznek
ma már minden, a nagy világvallásokon kívüli, természetközeli vallási
rendszert, világfelfogást. Sámán szoros értelemben csak az evenkiknél
volt és van. Így a magyar hagyományban sem beszélhetünk sámánokról, de
olyan emberekről igen, akik hasonló feladatokat láttak el.
A "megváltozott tudatállapotnak" elérésére a révülő táltos különböző módszereket és eszközöket használt.
Lássunk két történetet, melyben a Csallóközben élt tudó emberek, tátosok tetteiről tudhatunk meg részleteket:
'Idesapamtul tudom azt is, hogy minden baj az íletbe rontástul van.
Megbetegszik az ember vagy a barom, egyszer csak nem eszik a disznó,
vagy víres tejet ád a tehén, ez mind rontástul van. Mer vannak ollan
emberek, akik a rossz szellemek szógái. Ezek elatták a lelküket az
ördögnek, osztán rontani tudnak. Ezek no, a boszorkányok.
A rontás ellen
csak a tudósok tunnak segíteni, akiknek tudományuk van. Azok meg a jó
lelkek szógái, mer azok is küszkönnek egymással látatlanul.
Idesapám Csallóközben vót pásztor, neki is vót illen tudománya. Vót úgy,
hogy valakinek elbitangút a barma, há apámhoz gyütt segítsígír. Ű
megmonta messzirül, hogy hun van a jószág.
Ha valakit megrontottak, azt is megmonta, hunnan gyütt a rontás. Montam néki, hogy taníccson meg rá engem is, de ű azt monta, hogy nem mondhatja el, mer akkor má többet ű sem használhatja. Majd a halálos ágyán akkor rám hagyja a tudományt. Dehát akkor ippen katona vótam, nem vótam otthun, há így nem kaptam meg a tudományt." (Dr. Timaffy László gyűjtése)
Táltos történeteink a régi hit maradványait őrizték meg. A Kisalföldön
úgy tarják, hogy abból a gyerekből lesz tátos, aki foggal születik,
aztán gyerekkorában a táltosok elrabolják, széjjeltépik, újra
összerakják, majd meg kell küzdenie egy másik táltossal. A táltos-
viaskodások mén vagy bika formában maradtak történtek.
"Öregapám bujtár vót meg akkor, kint őriztek a csordát a bolganyi
kanyarban. Dillőn odajött hozzájuk egy ember. Igen agrólszakadt vót,
rossz fótos kabátot viset, meg egy tollas kalapot. A bujtárok ott ültek a
tűz körül, szürcsűték a tarhonyás levest, az állatok meg körben
hevertek a bokrok hűsében és csöndesen kérődztek. Megsajnálták a szegény
embert, odahítták, hogy egyen velük.
-Ne levest aggyatok nékem -mondta -, hanem egy kis frissen fejt tejet.
A bujtárok azt is hamar előkerítették, odaadták neki. Hát amíg itta, egyszercsak így szót:
-Jót tettetek velem. Ez a tej erőt ad. Nagy szükségem lesz rá, mert ma még nekem nagy dúgom lesz.
-Mi az a nagy dolog? -kérdezték a bujtárok. Akkor elmonta, hogy majd
dílután jön egy nagy fekete fölhő, abban gyün a fekete tátos fekete
bikává változva és avval kell ne- ki megküzdenie fehér bika képiben.
Kérte a bujtárokat, hogy segítsenek neki. Ha a fekete bika lenne
erősebb, szaladjanak oda és üssék el a csülkit a csörgősbottal. Mert ha ő
győz, akkor jó világ lesz, ha meg a fekete tátos kerekedik fölül, akkor
igen nagy baj szakad a szigetre. Fogadkoztak is a bujtárok; hogy ők
majd elverik alaposan azt a fekete bikát. Avval elköszönt és el is ment.
Végigballagott a legelőn, aztán a végin fölmászott egy latófára. A
bujtárok csodálkozva néztek utána, mert egészen a tetejibe mászott,
asztán gyütt egy fehér felhő és eltűnt benne.
Ragyogóan sütött a déli nap. Az állatok abbahagyták a kérődzést és
megindultak legelni. Egyszercsak délután hirtelen ahogyan az az ember
megmondta, jött ám a rohadtsarok felől egy fekete felhő. Egykettőre itt
volt és eltakarta a Napot. Pi1lanatok alatt előugrott belőle a fekete
bika, egy fehér felhőből meg a fehér bika. Azonnyomban összementek. Csak
úgy csattogott a szarvuk, prüszköltek, rúgták a hantot, ahogy
küszködtek egymással. Előbb a fehér bika teljes erőből tolta, szorította
hátrafele a feketét. Hirtelen széjjelváltak, aztán a fekete ugrott a
fehér oldalának, hogy belevágja hatalmas szarvát. De az ügyesen kitért a
ha1álos döfés elől. Összeugrottak. Tompán koccant a homlokuk. Tolták,
nyomták egymást, s most meg a fehér bikának kellett hátrálnia. Szaladtak
a bujtárok, hogy segítsenek neki, de addigra olyan tátorjan rossz idő
lett, hogy csak úgy szakadt az eső, dörgött meg villámlott és olyan szél
kerekedett, hogy a fákat tördelte.
Így hát nem tudtak a közelükbe jutni. Egyszer csak láttak, hogy a fekete
bika bezavarja a fehéret az égeresbe. Aztán hamarosan csönd lett.
Ahogyan jött a vihar, úgy el is múlt. Kisütött újra a nap és a madarak
csicsergésbe kezdtek. Fölkerekedtek a bujtárok, hogy megnézzék mi lett. A
bikáknak addigra nyomuk veszett. Csak a letördelt ágak, az
összetaposott sár mutatták a küzdelem nyomait.
Nem telt bele tíz nap, olyan dög gyütt a jószágra, hogy naponta tízesivel ásták el őket. Akkor mondta öregapám a bujtároknak:
-Látjátok, ez azér van, mert a fekete tátos legyőzte a fehíret." (Dr. Timaffy László gyűjtése)
Tátos-Kelemen Dénes
Csallóközből származott, pásztor volt a vajkai, cikolaszigeti
szilajcsordánál. Dunaremetén halt meg, 19l5-ben. A nép tátosnak mondja.
Cselekedeteinek számos tanúja van még. A fia úgy tudja édesanyjától,
hogy apját gyerekkorában meg este egy idegen fehér bika megnyomkodta.
Három napig fektüdt tőle, mintha meghalt volna. Aztán magáhoztért, nem
volt sernmi baja, csak a fején nőtt egy akkora csomó, mint egy
tyúktojás. Holtáig nem múlt el neki. Ebben hordta a táltosoktól kapott
tudományát. Mert az a bika is táltos volt, azóta lett ő is táltos.
Csiba László ismert egy túlsóféli (csallóközi) Csóka János nevű
pásztort, aki bujtár korában együtt őrzött Kelemen Dénessel. Azt mondta
róla, hogy igen mogorva, szótlan ember vót. Sokszor elment a csordátul
és a Vörösfüzes alsó végiben meghagyott látófára mászott, azon
gubbasztott napestig. Egyszer napkelte előtt arra ébredt, hogy Kelemen
csendben kiment a kunyhóból. Utánamászott, hogy kilesse, mit csinál.
Addigra már ladikban ült és a Nagyciglés felé evezett.
Ő is utána lopózott ladikjával. Mire kikötött, Kelemennek már nyoma veszett. Nem látta sehol. Mar éppen vissza akart fordolni, amikor a sűrűből nagy dobogást, lónyerítést hallott. Odamászott a galagonyabokrok alatt, hát látja ám, hogy egy fehér meg egy fekete csődör verekedett egymással. Igen rúgták, harapták egymást. Csak úgy gőzölögtek mind a ketten. De úgy látszik szagot kaphattak felőle, felkapták fejüket, nagyot nyerítettek és beugrottak az erdőbe. Erre visszament a gunnyóhoz, de mire bemászott, Kelemen már bent feküdt, úgy tett, mintha aludna. Csupa víz volt az izzadságtól. Mert tátos vót, ű verekedett lová változva.
Sós Antal pásztor mondta a kovetkezőt:
"-Egyszer apam íjjel kiment vizelni a kunyhóbul. Hát ott látott legelni a
karámon kivül egy szép fekete csikót. Két-három éves lehetett.
Bekiáltott, hogy má megin kinn maradt este egy csikó! Avval odament
hozzája, nos fejibe húzott egy kötőféket. Úgy vezette a karámhoz. Én
odaszaladtam, ki akartam neki húzni a zárófát, hogy a csikó bemehessen,
de sehogyse tudtam. Olyan nehéz lett egyszerre, hogy megse tudtam
mozdítani. Igen sötít vót. A csikó nyugtalan lett, idesapám megsimogatta
a fejit és akkor érezte, hogy a csikónak emberválla vót. Hamar lekapta
rúla a kötőféket, a csikó meg elugrott. De visszakiáltott:
-Szerencsíd, hogy ésszel éltél s nem kötöttél be a karámba! Hát mind a
ketten hallottuk, hogy a tátos Kelemennek a hangja vót." (Dr. Timaffy
László gyűjtése)
Cikolán többen is egyöntetűen mondták el, hogy saját szemükkel látták,
amint az öreg Kelemen leszúrta bunkósvégű csörgősbotját, rátette
kalapját s megparancsolta neki, hogy őrizze helyette a csordát, amíg
bemegy a faluba dohányért. És a csorda a bot körül legelészett, amíg az
öreg vissza nem jött. A fia mondta el, hogy marhaganéba érlelt
galagonyabotja volt. Apja saját maga faragta meg. Hegyesedő végére a
Dunát faragta rá, ebből nőtt ki egy leveles folyóka, (iszalag),
kígyómódra körülkanyarogta a botot és bunkós fejénél a Nappal, a Holddal
és a csillagokkal ért véget. Ide véste a neve betűit is: K. D. Apja
kívánságára melléje tették a koporsóba, amikor eltemették, mert nem
hagyta el soha. Akarhova ment mindig vele volt. Ha lefeküdt aludni,
akkor is maga mellé tette.
Egyszer Nyárosban megvadult a Villám bika. Fához nyomott egy bujtárt és
hárman se bírtak vele. Csak az öreg Kelemen Dénes, a "tátos" mert elébe
menni puszta kézzel. Rohant a bika feléje is, de keményen a szeme közé
nézett és ráparancsolt, hogy: megájj! Villám megtorpant és odakullogott
hozzá, mint egy kutya, megnyalta a kezét.
Kukorica és tollfosztásra is meghívták. Itt különböző varázslatokkal
szórakoztatta a fosztókat. Legtöbbet emlegetett mutatványa az volt, hogy
"vizet küldött" rájuk. "Mind láttuk, hogy csak úgy ömlött be a
szobaajtón a víz. Fölugráltunk az asztalra, padra, székekre, s amikor
levette rólunk a vizet, nagyot nevetett, hogy fönn "kukurcútunk" mind az
üres szobában." Arra is emlékeznek, hogy törekrostára parazsat tett,
erre füveket szórt és így füstölte meg a beteg jószágot. Közben
ráolvasott: "mintha visszájárul számút vóna". Régi halottvirrasztásokra
is elhívták. "Kifüstűte a halottbúl a gonoszt, hogy nyugta legyen
tülle"... "Öregrostára parazsat rakott és zsebibűl füveket szórt rá".
Mások szerint "fiatal nyírfahajtást tett a parázsra, úgy sistergett
rajta mint a zsír. Ezzel körülfüstűte a halottat és morgott is hozzá
valamit."
Egy hétig haldoklott. Teljesen egymaga kínlódott a szobában, mert még a
gyerekei sem mertek hozzá bemenni. Pedig folyton hívta őket a nevükön és
kérte, hogy jöjjenek be, hadd adhassa rájuk a tudományát, hogy
nyugodtan meghalhasson. "Ennivalót is csak úgy adtak be neki az ajtóbul,
vetéllő lapáton. Végre mégis meghalt. Nagy csörömpölést hallottak a
szobábúl. Benéztek, hát akkor ugrott ki az ablakon az ördög fekete
macska képiben. Akkor vitte el a lelkit." (Dr. Timaffy László gyűjtése)
Sólyomfi Nagy Zoltán
|
|
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kommentáld!