Szeretettel köszöntelek a Az Őshaza Himnuszának kedvelői közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Az Őshaza Himnuszának kedvelői vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Az Őshaza Himnuszának kedvelői közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Az Őshaza Himnuszának kedvelői vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Az Őshaza Himnuszának kedvelői közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Az Őshaza Himnuszának kedvelői vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Az Őshaza Himnuszának kedvelői közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Az Őshaza Himnuszának kedvelői vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
„Minden növényi ábrázolás közül a világfa a legösszetettebb és legegyetemesebb jelentésű. Utal életre és halálra, az örök fejlődésre és növekedésre, a folytonos megújulásra.
A mélylélektan a gyökér, törzs, korona hármasát az ösztön-én, én,
felettes-én kifejeződéseként értelmezi. A világfa a magyar népmesék
világképében az ÚT, amelyen a mesehős az égbe, vagy az alvilágba jut.”
„Van a világon egy csudálatos nagy fa, amelyiknek kilenc elhajló ága van, mindenik egy-egy erdővel vetekszik. Ha elkezdenek kavarogni, imbolyogni, onnan támad a szél. Olyan csudálatosan nagy fa ez, hogy nemcsak a hold jár el az ágai között, hanem a nap is. De ezt a fát csak az leli meg, hogy hol van, merre van, aki foggal született, oszt kilenc álló esztendeig nem vesz a szájába a tejnél egyebet. Az meg tudnivaló, hogy a táltos az ilyen. Mert ez a csudálatos nagy fa olyan helyen nőtt, hogy csak az ilyen tudományos férhet hozzá.”
„Az ősi kultúrákban a magasra növő fa jelképezte a föld ég felé törő
életerőit, a földi élet Isten közelségébe törekvő vágyait és hajtásait.
Mélyre nyúló gyökereivel viszont a földalatti világgal való
kapcsolatokat idézte fel. A fa törzsével, ágaival, gyökereivel az égi, a
földi, a föld-alatti világgal való kapcsolatkialakítás lehetőségének
jelképes értékévé vált.
A fa világszinteket összekötő jelképes jelentésében a lovas kultúrák népei a világmindenség isteni rendezési elvét látták, amelyet világfának neveztek”
A világfa a közép-ázsiai lovasnépek ősvallásának legalapvetőbb rendszerezési formája, ugyanúgy kifejezi az ősi hun, avar és magyar hit rendjét, mint jelképrendszerének szerkezeti felépítését.
Igazi csoda, hogy a kereszténység felvétele után a magyar ősvallás legfontosabb vallási jelképe több mint 1000 éven át megmaradt a magyar nép emlékezetében.
Hasonlóan csodálatos fák népmeséinkben és mondáinkban is megtalálhatók.
Több változatban az "égig érő, tetejetlen fa" egy nagy hegyen van, a
király udvarán áll (jelezve a szakrális jellegét) törzsén egy házban él a
hold anyja és a hold, ugyancsak egy házban a nap anyja és a nap,
vagyis a fény és a sötétség, a Nap, mint a kiáradó erő, a Hold, mint a
befogadó erő.
A világfa képzete minden nagy kultúrában megtalálható, és az indoeurópai
népek körében általánosan ismeretes. A magyar és az indoeurópai népek
mondái között azonban találunk egy lényeges különbséget, ami a két fát
élesen elválasztja egymástól. A magyar fa csúcsán, vagy az ágai között
égitestek vannak. Ez csak a magyar mondákban és díszítőelemekben fordul
elő, az indoeurópai népek körében ismeretlen. Ugyanezt a képzetet
megtaláljuk viszont a közép-ázsiai lovas kultúrák népeinél.
A napos-holdas világfa kétségtelenül igen régi alapszimbóluma a táltos
hitű népeknek, és egész Közép-Ázsiában és Kelet-Ázsiában mindenütt
ismert. Több mint 2000 éves hun sziklarajzokon már megjelenik a napos és
a holdas világfa. Az avarok szintén nagy jelentőséget tulajdonítottak a
világfa jelképrendszerének. A föld közepéből nő ki, és a koronája az
eget tartja fenn. Az ég fordított üsthöz hasonlóan borul a világra, és a
világfa körül lassan forog.
A magyar népi díszítőműszetben
(fafaragásokban, hímzésekben) is megtalálható a hatalmas fa - a
gerincoszlop, az örök szellemi erő - ágai közt a nappal, (férfi erő), a
holddal (a női erő). Ízes, szép magyar nyelven elbeszélve a Világfa vagy
Életfa tudománya.
Ősvallásunk egyes elemei
Őseink életében jelentős szerepet játszottak az elhalt ősök, kiknek
lelke hitük szerint jószelleme volt leszármazottainak. Tiszteletükkel
függött össze az állandóan égő nemzetségi tűzhely, a különféle
temetkezési szertartások és az emléktorok. Róluk emlékeztek meg őseink
tűzre vetve az étel első darabját és az ital első cseppjét. A sötétség
hatalmainak őseink hite szerint az igazi ideje az éjszaka. Elűzésük
legjobb fegyvere a Nap tükre, a melegítő és világító tűz, amiben őseink
tanyáznak, ezért nem szabad a tűznek kialudni. A tűzhely körül foglaltak
helyet a családi és nemzetségi jelképek, melyeket Szent Gellért "szkíta
bálványoknak" nevezett. Ezeket a mély értelmű és éltető szimbólumokat
alacsonyította le az európai "kultúra" "tűzimádássá" és
"bálványimádássá". A halottal vele temették használati tárgyait és
lelkének kiengeszteléseként halotti tort ültek. A család őseinknél
annyira megbonthatatlan egység volt, hogy az a túlvilágon is
folytatódott. Őseink szerint az égi hatalmak nem mások, mint őseik
szelleme. A nagycsalád munkamegosztása hitük szerint a túlvilágon is
folytatódott: a férfiak a Nap és a Hold pályájával törődtek, az
asszonyok az élet vízére és a születendő gyermek lelkére ügyeltek. A
becsületes embernek hét ősét kellett ismernie. A kereszténység
felvételével az égi nagycsaládok rétegei lassan a múltba vesztek és
kialakult belőlük a rétegekre osztott mennyország. Az alsó rétegekben
lakik az isteni lények többsége, felfelé haladva egyre kevesebb lény
tartózkodik, míg legfelül székel az Úristen. Ehhez a világos rendhez
járul még hozzá a teremtéssel kapcsolatos hitvilágunk, miszerint ami
létezik, azt teremtett dolognak képzeljük.
Az égig érő fa (életfa vagy világfa) népművészetünk leggyakoribb
jelképe. Őseink látták, hogy a növények megszületése, növekedése és
halála az emberek szeme előtt folyik le és teljesen hasonlatos az ember
életrendjéhez. Ám a növényzet tavasszal újraéled, viszont az ember élete
halálával véget ér. Márpedig az ember a vegetáció örök megújulását
átviszi az emberre.
Az emberek saját életüket átvitték a fa életére, egy olyan fáéra, amely nem nyújtja az árnyékot, egy távoli, mesés helyen érleli gyümölcseit, ahová csak a kiválasztottak juthatnak el. Az életfa ágainak és virágainak a száma szigorúan megszabott, legleterjedtebb a hármas elosztás, de találkozunk annak többszörösével is. E fa ágai között ott van a Nap (a férfi), a Hold (a nő szimbóluma). Nemegyszer az életfa az évente kiújuló szarvasagancsból indul ki, ami a folyamatos elmúlás és megújulás egységét fejezi ki. Az égig érő fa képzetét a török népek mind ismerik.
A magyar hiedelemvilág "csudálatos fája", "égigérő" vagy
"tetejetlen" fája nem egyéb, mint a táltoshitű népek világfája, amely
összeköti az alsó (a földalatti-), a középső (a földi-) és a felső
(túl-)világot.
Az Égig érő fa csodálatos népmesénkben is megmaradt:
A sárkány elrabolja a lányt és az égig érő fa tetejére viszi. Sokan indulnak el a kiszabadítására, de kísérletük kudarcba fullad. Végül a kis kanásznak sikerül feljutnia a világfa csúcsára úgy, hogy baltájával lépcsőt vág a fa törzsébe és a rétegekből álló lombkoronán "világról-világra" halad. A hőst az ott lakó Szél, a Hold és a Nap anyja segíti útján.
Ebben a mesében a magyar ősvallásnak három rétege ötvöződik:
1. az ég rétegződése és az egyes rétegekben lakók pontos munkamegosztása;
2. az élet fája teli tápláló gyümölccsel;
3. az akadályokkal megtűzdelt fa megmászása
Őseink föld alatti világ-képzete igen régi. A felsőbb lények közül legélénkebben a tündérek maradtak meg, akik a csodás szépségű arany boldoghonban, Tündérországban, túl az Operenciás tengeren laknak. A tündérek a csodálatos világban az emberiség, a természet, a föld jótevő anyáiként jelennek meg, kik a halandókat kegyelve, látogatva boldogító munkával
és művészettel áldják meg. Ősi hiedelemvilágunk csodálatos állatlénye a
belső-ázsiai sárkány, amely halakból, vagy olyan kígyókból lesz, melyek
hét évig a mocsárban tenyésznek.
Az égitestek közül a Nap kultusza jelentős volt a szkítáknál, a hunoknál
és a török népeknél. Megünnepelték a Nap feljöttét és a tavaszi
napéjegyenlőséget. Őseink kötődése a Naphoz szorosabb volt, mint
manapság; a fény jelentette számukra az életet és az igazságot. Vezetőik
szimbóluma a Nap volt; a "kündü" szó annyit jelent, mint Nap fia. Az
égi frigynek a mintájára a földi házaséletben a Nap szerepe az erősebb,
természetesebb és ellenálló férfié, a Hold alak- és fényváltoztató
szerepe pedig a nőé.
A magyar népművészet átvészelte a mintainkvizítorok emlékirtását, a kíváncsi és nem értő szemek elől virág-, állat-, és növényi kompozíciókba rejtette ezeket az ősi szellemvilágot idéző jelképeket. Ezek az ősi Nap-jelek ott díszelegnek a kapukon, a házormokon, a fejfákon és a kézimunkákon, kerekes változatát a nép "naprózsának" mondja. A napjel ősi tartalmát a nép elfelejtette, de formáit hagyományaiban konzerválta.
A természetben élő ember az őt körülvevő világban ügyefogyott, gyenge volt, segítségre volt szüksége, felfigyelt a Holdra. A Nap fényével szemben az éj félelmeit, borzalmait a Hold enyhítette, amely alakváltozásai, időleges eltűnése és az ezzel járó sötétség révén tiszteletreméltóvá vált. A Hold őseinknél az anyaméhet, az örök emberi megújulást szimbolizálta; a Holdon elhelyezett életfa is ennek a jelképe.
A magyarok ősei a testet és a lelket megkülönböztették; erre utal, hogy
létezett külön szó a lélekre és e kifejezés bizonyos kapcsolatban áll a
lehelettel. A lélek továbbélésére utalnak a halotti torok és a temetési
szertartások. Őseink szép mítosza volt, hogy a születésre várók lelke a
túlvilágon az életfa ágán lakozik, onnét száll le a földi létbe, és a
test halála után oda tér vissza.
Gyökérszint: a Valóságban soha nem létező, sötét álmok,
gondolatok, lények és történések lakhelye. Itt "élnek" a szellemek és
kísértetek, s a gonosz lelkek szintén ide kerülnek, tehát a Gyökérvilág
egy részét tekinthetjük Alvilágnak is. A Gyökérszint végtelen méretű és
kuszaságú, hiszen a Világfa szintjei nem mérhetőek emberi mértékkel! A
Gyökérszint a Világmindenség és a lelkek birodalmának fénytelen, sötét
része.
A Világfa tövében, a Gyökérszint legtetején áll Élet Anyó háza, aki a születendő gyermeklelkeket küldi szüleikhez fénysugáron. Semmi különös nincs ebben, hiszen a bölcs ember rég tudja: az elmúlásból mindig új élet serken.
Törzsszint: a Világfa középső szintje kettős világ. Itt helyezkedik el
ugyanis a teljes Valóság, s itt nyitható átjáró a Valóságból a Révülők
Világába, a mesék és álmok birodalmába is. Aki képes révülni, itt lépi
át a küszöböt, s jut a Törzsszintre, hogy azután leereszkedjen a
Gyökérszintre, vagy felemelkedjen a Lombszintre. A régi sámánok is innen
indultak vándorlásaikra a szellemek és istenek birodalmába. Minden, ami
ébren körülvesz minket, amit tapintunk, hallunk, látunk, az a
Törzsszinten létezik.
Lombszint: a Tetejetlen Fa legfelső szintje rejti magában a legtöbb csodát, mesét, varázslatot, bűbájt. Színes, változatos, kiismerhetetlen világ ez, ahol álom-, és meselények, tündérek, sárkányok, révülők és istenek, magas rendű szellemek és az égbolt lényei élnek. A Lombszint kilenc fő ágra bomlik, melyek ezernyi kisebb gallyra, és millió vesszőre, rügyre futnak szét. A kilenc vaskos ág kilenc bűbájos irányzat jelképe, "lakhelye" volt mindig, már a Jurták megalakulása előtt is. A gallyak, vesszők és a milliárdnyi levél kuszaságát senki át nem láthatja, meg nem ismerheti teljesen.
A világfa fenti képén azt is
felfedezhetjük, hogy a három szinten kívül hét fokra is fel van osztva.
Ennek oka, hogy valaha a sámánok a Világfát gyakorta nevezték
sámánlétrának, amin fel kell mászni ahhoz, hogy valódi révülő váljék
valakiből. Ez azt jelentette, hogy a sámántanoncnak be kellett járnia a
Tetejetlen Fa mind a három szintjét, felfelé lépkedve a hét fokon, míg
végül Arany Atyácska elé nem ért, hogy megkapja felavató kitűntetését és
valódi sámán váljék belőle. A Világfa hét foka hét lépés, a sámántanonc
hét esztendő tanulás, révülés alatt válhat beavatottá!
Ne feledjük tehát: a Világfa a Minden! Rajta található a Valóság, s
rajta lelhető a jó és rossz, a világos és sötét, a mosolyogtató és
szívszorító regék, álmok, mesék, mondák, történetek összes világa.
Forrás: Kiszely István: A magyar nép őstörténete,
Diószegi Vilmos: A pogány magyarok hitvilága, Sólyomfi Nagy Zoltán Ős
Tenek könyve, Cey-Bert Róbert Gyula: A magyar ősvallás, Antalné Tankó
Mária: A Gyimesek völgyében élő csángó magyarok hitvilága
Képek:Faragott függöny tartó Maréfalva,Katolikus templom kapuoszlop
Csíkszereda, Bösztör pusztai világfa,Bugac pusztai világfa,
Kovácsoltvas kerítés Debrecen.
|
|
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kommentáld!