A székely írás "ty" (atya) jelének eredetét a kínai írás
fu "atya" szójele világítja meg. A székely "ty" betű (1. ábra) az
atya szójeléből keletkezett valamikor az elmúlt évezredekben lejátszódott akrofónia során.
Az akrofónia az a folyamat, amelynek során egy szójelből betű
keletkezik, amely a szó első hangját, vagy első mássalhangzóját jelöli.
E jelváltozási folyamat különböző állomásait illusztrálja a kínai írás
atya szójele (2. ábra), valamint a klasszikus ciprusi szótagírás "a" és a székely írás "ty" betűje (3. ábra).
Az egykori szójelnek ma több utóda van. A kínai "atya" szójel a kínai
nyelv jellege miatt szójelként változatlanul megmaradt. A ciprusi
szótagírásban a hurrita(?)
atta szó első hangjának jelölésére
kezdték alkalmazni, de ez a ciprusi "a" jel ma már nem használatos. A
székely írásban a jel "ty" betűként őrződött meg napjainkig.
Nyelvi háttér Az
atya régi magyar szó, amelynek sok nyelvi párhuzama van (például a sumer
ada, török
ata, hurrita
atta). A TESz szerint az
atya aty alapszava vagy ősi finnugor (esetleg uráli) korú, vagy gyermeknyelvi szó. A finnugor párhuzamok között említi pl. a finn
ati "após" szót is. Hasonló hangalakú szavakként említi más nyelvcsaládokból a csuvas
atte, latin
atta, görög
atta, albán
at és gót
atta "apa" szavakat; megjegyezve, hogy összetartozásuk teljesen bizonytalan. (Megemlíti továbbá a latin
pater és német
fater szavakat is.) Hozzátehetjük: ez csak a finnugor elmeszülemény bizonytalansága.
A tény csupán az, hogy a legkülönfélébb nyelvcsaládokban is ugyanaz a szó jelöli az
atya
fogalmát, ami igen régi, közös eredetre utal. Ez ugyan cáfolja a
nyelveket és nyelvcsaládokat egymástól elszigetelni óhajtó
"nyelvtudomány" megállapításait, de ez legyen a "nyelvtudósok"
problémája.
A szótő összefügghet Ta/Da hatti viharisten nevével, amely a mennydörgés (villámcsapás) hangját utánzó szó lehet.
A TESz cikkírója megjegyzi:
"Végeredményben
persze a finnugor szavakról sem dönthető el, hogy a finnugor alapnyelvi
örökséghez tartoznak-e, vagy az egyes finnugor nyelvek kölün nyelvi
fejleményei, illetőleg átvételei." Ez a beismerés - a szócikk
szerkesztőjének minden igyekezete ellenére - a finnugrista nyelvtudomány
csődjeként értékelhető. Mindez elkerülhető lenne, ha a nyelvek
monogenezisének egyik bizonyítékaként kezelnénk ezt a jelenséget.
A TESz szerint a szó ty hangeleme magyar fejleménynek látszik.
Hozzátehetjük: ez a "ty" betű (és a székely írás) magyar eredetét
támogató körülmény.
Ősvallási háttér
A kínai és a székely jel formai párhuzama és írástörténeti rokonsága az
első pillantásra is nyilvánvaló, csak azt kell megválaszolnunk, hogy
miért éppen ez a jelforma jelöli az "atya" fogalmát. A magyarázatot az
ősvallás adja meg, amelyet a törmelékeiből rekonstruálhatunk.
A
magyar mítoszokból tudjuk, hogy a magyar nép ősatyja Nimród, aki a
fiaival vadászott a csodaszarvasra. Nimródot a sumerek az Orion
csillagképpel azonosították. A lapp mítoszok szerint Orion apó az égi
szarvasvadászat egyik résztvevője (a két fiával űzi a csillagszarvast).
Nimródot az Ószövetség, az Oriont pedig a közép-amerikai indián mítoszok
is nagy vadásznak tartják.
Az
atya szójele azért
hasonló a fél világon és azért ábrázolja az Orion csillagképet, mert a
kőkori ősvallás szerint az Orion csillagkép az atyaisten égi mása. A
csillagokból rajzolt égi kép szerint az Orion és két fia (a Gemini) a
Tejúton a Sarkcsillag felé menekülő (a Cassiopeia, Auriga és Perzeusz
alkotta) csillagszarvast üldözik. Ez a kép köszön vissza a lapp, a
magyar, de a közép-amerikai indián mítoszokban is.
A jel kora
A széles körű földrajzi elterjedtségből a jelkép és a jel igen régi
(kőkori) eredete következik (az amerikai indiánok még a kőkorban mentek
át az Újvilágba).
A jel legelső ismert előfordulása a 7000 éves
csillagtérképet rögzítő tatárlakai táblákról ismert, ahol az Orion
csillagkép jele volt. Az ősvallási mítoszok elterjedtsége alapján
azonban feltehető, hogy már akkor is társult hozzá az "atya" jelentés.
A jel előfordulásai
A tatárlakai táblákon túl megtalálható e jel a sumer írásban is (ahol
nem csak az Orion csillagképet jelöli, hanem az "atya" szót is).
1. ábra. A székely rovásírás egyik "ty" (atya) jele Kájoni János nyomán
2. ábra. A kínai írás fu "atya" jele
3. ábra. A klasszikus ciprusi szótagírás "a" betűje és a székely írás
egyik "ty" betűje az Orion csillagképre rajzolva; az akrofónia során az atya szójeléből "a" és "ty" betű is keletkezett 4. Az Orion csillagkép a fegyvereit emelő ősatyát ábrázolja
5. ábra. A tatárlakai Orion jelkép a téglalap alakú tábláról; a sumer
írásban az alsó (homokóra alakú) jelrészlet (az Orion "teste") felel meg
az Orion csillagkép jelének és egyúttal az "atya" szójelének; ugyanezt a
(homokóra alakú) részletet a lineáris írásokban egy X helyettesíti 6. ábra. A magyarszecsődi templom freskóján az "atya" jel népies-vallásos alkalmazását találjuk: az atya azonos a növekedés és az élet talajával és forrásával
Az Oriont ábrázoló jel egyik variánsát nemzetségjelként használta a hun
dinasztia is. Tőlük örökölte a székely, a bolgár és a magyar királyi
család, amely szintén nemzetségjelként használta. Alkalmas uralmi jelkép
volt, mert kifejezte az Istentől való származás és a teremtés
gondolatát, amely a sztyeppi uralkodó dinasztiák legitimitását és
programját adta. (Erről "Nimród tamga" címmel írtunk "A magyarság
jelképei" c. kötetünkben is.)
A jel képi tartalma
A lineáris (X alakú) jelváltozatok úgy ábrázolják az Orion csillagkép
lényegét (az Orion "testét"), hogy eközben az Éden négy szent folyójára,
az Éden térképére is utalnak.
Az ősvallási jelképeknek rendes szokása ez a többszintű jelentés. A kettős kép pontosabban írja le az
atya szerepét (ő teremtette az Édent, s azonos az Éden folyóival).
Valójában nem is az Orion, hanem az Orionnal azonos atya" ábrázolására
törekedtek, amire egy többszintű grafikai megoldás kínálkozott.
A
székely írás rótt korszakában (amely megközelítőleg egybeesett a
fémkorszakokkal és a lovasnomád korszakkal) bicskával kellett volna
faágakon ábrázolni az Orion csillagképet és mindazt, amit az ősvallás
ehhez társított. Az évezredek alatt kitűnő megoldás született, amely az
egyszerűségének köszönhetően róható, mégis kifejezi a kifejezendőket.
Eljutottak ahhoz az X alapformához, amelyik az Orion csillagképben is,
meg az Éden térképében is közös - s ez vált a lineáris írásrendszerek
"atya" jelének lényegévé.
7. ábra. A székely "ty" jelnek megfelelő csukcs "atya" szójel az első
helyen szerepel a csukcs szójelek között, ami a jel kiemelt fontosságát
jelzi A székely írás két "ty" jele
A székely írásnak két eltérő hangalakú "ty" jele is van : az "aty" és
az "ety" (8. és 9. ábra) , amelyek a nikolsburgi ábécében maradtak
fenn. Tulajdonképpen két szótagcsoport-jelről van szó, amilyeneket az
ótürk írásban és más szótagoló írásrendszerekben is találunk. Feltehető,
hogy az "aty" a mély hangrendű, az "ety" pedig a magas hangrendű
szótagokban alkalmazható.
A székely "ty" betű jelsorrendi helyzete
Ezek a székely "ty" jelek az eredeti székely jelsorrendben egymás
mellett találhatók. Az ugariti, kazár és föníciai t-nek, valamint az
etruszk és görög th-nak megfelelő helyet foglalják el a latinos jellegű,
de a latin írásnál jóval régebbi jelsorrendben.
8. ábra. A nikolsburgi ábécé "aty" jele egy mély hangrendű szótagcsoport jele lehetett 9. ábra. A székely írás "ety" jele a nikolsburgi ábécéből 10. ábra. A székely írás "ty" betűinek formai változatai Szemerey Zsolt nyomán A jelforma előfordulásai más rovásjelekben
Az X alakú jelforma a "ty" (atya) jel lényege, amely évezredeken át
megőrződött és megtalálható egymástól távoli, idegennek tűnő
jelrendszerekben is, azonban mindig segédvonalakkal kiegészítve. Ezek
kiegészítik az X alakot, feltehetően az Orion egyéb testrészeire és
attributumaira utalva.
Feltűnő, hogy a "ty" jel lényegét alkotó X
azonos a székely írás "b" (Bél, belső) jelével is., de előfordul az "f"
(Föld) rovásjel belsejében is. Ezek magyarázata a következő:
11.ábra. A székely írás "b" (Bél, belső) jele a nikolsburgi ábécéből; a fiúisteni minőség jelzésére
Bél az ősvallás isteni triászának fiúistene volt. E minőségében jelölte
az X alakú "b" (Bél, belső) jel, amelyet máig rontáselhárító jelként
használnak az Őrségben. Ezzel összhangban a fiú szavunk is e
bél szóból alakult ki a
bél-pel-pil-pi-fiú hangváltozások és szóhasadások során.
A "fiú" és az "atya" jelentés nem ellentmondó, mert e fiúisten egyúttal
a magyar nép atyja is, azaz mindkét jelzőt és jelet joggal használjuk
vele kapcsolatban.
12. ábra. A székely írás "f" (Föld) jele Bél Mátyás ábécéjéből
A fenti X szerepel a Föld szójelének közepén is. A Föld szójele az
Isten által teremtett és rendezett világot ábrázolja. Egyrészt a
teremtésre utal, másrészt azt fejezi ki, hogy az Isten helye a világ
közepén van.
Varga Géza írástörténész
Kommentáld!