Szeretettel köszöntelek a Az Őshaza Himnuszának kedvelői közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Az Őshaza Himnuszának kedvelői vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Az Őshaza Himnuszának kedvelői közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Az Őshaza Himnuszának kedvelői vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Az Őshaza Himnuszának kedvelői közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Az Őshaza Himnuszának kedvelői vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Az Őshaza Himnuszának kedvelői közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Az Őshaza Himnuszának kedvelői vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
13 éve | B Klári | 0 hozzászólás
Svasztika a Tordos-Vincsa kultúrából; a svasztika ez esetben is balra néz
Svasztika a minoszi Kréta egyik cserépedényéről
Permi ékszer svasztikával; fontos körülmény, hogy a
svasztikát egy kör keretezi, ami világossá teszi a hasonlóságát a
székely "f" (Föld) jelhez - azaz a svasztika ugyanúgy az Éden
felülnézete (térképe), mint az "f" (Föld) jel s a kör közepén lévő
svasztika ugyanúgy a négy folyót ábrázolja, mint az "f" közepén lévő X
alakú "b" (Bél, belső) jel; a svasztika ágai csak azért kunkorodnak,
mert a négy szent folyó is kanyargós, közülük a Halüsz kanyarját az
Ószövetség külön meg is említi
Buddha szobor svasztikával (eredetileg az isten és a szent
folyók azonosságára utalt); hasonló jeleket a szentnek tartott folyó, a
Gangesz vizét tartalmazó edényekre is szoktak tenni
Etruszk váza részlete svasztikával; a csodaszarvas
vadászatát ábrázoló jelenet tele van ősvallási jelentőségű jelképekkel; a
svasztika a vadászó isten két oldalán jelenik meg; tudjuk, hogy ez az
isten azonos az Orion csillagképpel összevetett Nimróddal, aki előtt a
Tejúton menekül a csillagszarvas, mögötte pedig a Gemini-vel (az Ikrek
csillagképpel) azonosított fiai (Hunor és Magor) követik
A nemzetközi kutatás alapvetően háromféle magyarázatot ad a svasztika
világméretű elterjedésére. Ezek a magyarázatok azonban nélkülözik a
körültekintést és csak a kiagyalóik elképesztő szakismereti
hiányosságaira, felületességére és indokolatlan
indoeurópai-centrikusságára vetnek fényt.
Az egyik elmélet
szerint ennek az egyszerű jelképnek a változatai a világ minden táján
egymástól függetlenül alakultak ki s csak véletlenül hasonlóak
egymáshoz. Ennek a hipotézisnek az a baja, hogy a hirdetői rendre
elmulasztják a véletlen egyezés lehetőségének matematikai ellenőrzését.
Mivel mi ezt 1993-ban elvégeztük, bizonyosak vagyunk benne, hogy egy
ilyen bonyolult jel véletlen egyezése teljesen kizárt. A véletlenül
hasonló jelek alakja jellemzően csak 1-2 elemi jelből (pl. egyenes
vonalból) tevődik össze, a svasztikának pedig 8 elemi vonala van.
A Han dinasztia korabeli üstökösábrázolások, amelyek csóvája
jelekhez, jelképekhez hasonlít; jobb szélen: a székely us jel
megfelelője a Tejút hasadékát ábrázolja; a mellette lévő üstökös csóvája
az égig érő fát ábrázolja; az utána következő oszlop közepén az X alakú
"b", felette pedig a "zs" párhuzama van; ezután megint az égigérő fa
látható; ezt követi egy szarvasagancs; majd a székely "j" betű
megfelelője s végül a svasztika szerepel; azaz jól ismert jelképekről
van szó, amelyek sorába beleillik egy svasztika alakú üstököscsóva is;
azonban ezek az ábrázolások nem a tényleges üstökösöket ábrázolják,
hanem csak a róluk született magyarázatokat, jóslatokat és hiedelmeket
illusztrálják
A másik elmélet szerint, amelyet a
székely írást nyilvánvalóan nem ismerő Carl Sagan vetett fel az Üstökös
c. kötetében, a svasztika egy üstököst és annak különleges csóváját
ábrázolja. Ennek alátámasztására egy kínai kéziratot idéz (2. ábra),
amelyben svasztikához hasonló üstökösábrázolás is szerepel. Ezek az
üstököscsóvák azonban a valóságban nem léteztek sohasem és nem is
létezhetnek.
Az üstökösök csóvája ugyanis a fizika
törvényszerűségeit követve alakul ki s ilyen fantasztikus csóvákhoz
fantasztikus fizikai törvényekre lenne szükség - de ilyenek egyelőre még
nincsenek.
Ugyanakkor ezek az üstököscsóvák feltűnően
hasonlítanak ismert ősvallási jelképekhez. Ezért könnyebb azt
feltételezni, hogy a kínai kézirat nem a ténylegesen létező
üstököscsóvákat ábrázolja, hanem azokat az értelmezéseket, amelyeket a
különféle üstökösök átvonulása után adtak róluk. Ezek az értelmezések
pedig nyilvánvalóan a már létező ősvallási jelképekre alapozódtak, mert
az értelmezésekhez ismert jelképekre volt szükség. A kínai papok és
írástudók a saját ismereteikben már létező jeleket vetítették rá az
üstökös csóvájára, hogy megkereshessék vele a kenyerüket.
A
harmadik elmélet szerint a svasztika egyetlen közös ősi forrásból
terjedt el a világon s ezt az ősi forrást a protoindoeurópai népek
jelentenék. Ebből igaz az, hogy a svasztika egyetlen közös forrásból
terjedt el a világon.
A protoindoeurópai népek fogalma azonban
túlságosan ködös és megfoghatatlan, a bizonyítékok pedig a nem
indoeurópai népekre utalnak. Ilyen az indiánoknál megtalálható svasztika
is, amit nem lehet protoindoeurópaiaktól származtatni. Kizárja a
protoindoeurópaiak átadó szerepét a székely írás jó szójelének a svasztika alkotóelemeként való szereplése is.
A permi svasztika párhuzama a székely írás "f" (Föld) jele
(Bél Mátyás nyomán); belsejében a székely írás "b" (Bél, belső) jelével;
a szerkezete a kör alakú keret miatt hasonló az 1. ábrán látható permi
svasztikáéhoz - ez teszi világossá, hogy a permi svasztika egy
felülnézeti világmodell, a kör nélküli svasztika pedig a négy szent
folyó ábrázolása
Cucuteni pecsétnyomó jele Makkay János nyomán; a neolitikum idején
szokás volt a kör belsejébe vízjelképet helyezni, mert ez egyúttal a
Napra, a napisten által véghezvitt teremtésre emlékeztetett; s azt
jelezte, hogy a Nap minden jó forrása, amit úgy is értettek, hogy az
Istennel azonos Tejút a Napból ered (mert a jó szavunk nem
csak az Isten állandó jelzője, hanem folyót is jelent); ez a szerkezet a
székely írás körbe zárt vonal alakú "ly" (lyuk) jelével is rokon;
számunkra most azt bizonyítja, hogy a feljebb látható permi ékszeren a
kör belsejében lévő svasztika egy vízre utaló jel
A kőkori (többnyire ősvallási) jelképek esetében egyre inkább az
derül ki, hogy ligatúrák, azaz a kínai írásjelek többségéhez hasonlóan
egy kőkori eredetű montázstechnikával készültek, s az elemi jeleik
székely rovásjelekkel azonosíthatóak. Ez a jelenség olyan sok esetben
fordul elő és olyan meggyőző példái vannak, hogy kénytelenek voltunk azt
a következtetést levonni belőle, miszerint a magyar kultúra (ősvallás,
nyelv, írás) valamikor a kőkorban meghatározó hatást gyakorolt az
Eurázsiát és Amerikát benépesítő homo sapiens sapiens legelső
csoportjaira.
Ezt tapasztaljuk a svasztika esetében is.
A
svasztika ugyanis a székely rovásírás "j" (jó) jelének négy példányából
alkotott, egyenlő szárú kereszthez hasonló ligatúra. Két alakja van, az
egyik "balra néző", a másik "jobbra néző" - miként a székely írás "j"
(jó) jelének is.
A szvasztika szanszkrit szó, először
az ószanszkrit nyelven írt Rámájana és Mahábhárata eposzokban fordul
elő. Kevesen tudják, hogy a szanszkrit szavak tiz százaléka magyar
szavakkal rokon. Ennek tulajdonítható, hogy a svasztika szót kis híján (némi magyarázattal) megérthetjük magyarul is.
A székely írás "j" (jó "folyó") jele a nikolsburgi ábécéből
A székely írás "j" (jó) jele Kájoni János ábécéjéből; négy ehhez hasonló elemei jelből összeállítható egy svasztika
A magyar koronázó palást tulipán alakú világfájának tövében
is megtaláljuk a székely írás "j" (jó) jelének két változatát - a
szimmetrikus ábrázolás kedvéért az egyik jobbra, a másik meg balra néz
A szó töve a su, amely a görög eu- rokona (amelynek a jelentése „jó”, „jól” - ez szerepel az Eufrátesz, a jó folyó nevében is). Ez a görög eu
a magyar jó-val genetikus kapcsolatban van (Aczél József mintegy 2000
görög-magyar szómegfelelést sorol fel). Nem véletlen az sem, hogy a
jelben szerepel a jó szójelünk (a jó szavunknak korábban ismert és használatos volt a "folyó" jelentése is).
A mártonhelyi Szent kristóf freskón még a folyó ábrázolására használták a székely írás "j" betűjének festett (ezért kacskaringózó) hagyományos változatát
A szó második eleme az asti (a „létezni” ige egyik alakja), amely a magyar eszmélni szó tövével rokon.
A szó végén lévő -ka rag kicsinyítő képzőként szolgál a szankszkritban is, meg a magyarban is.
A svasztika tehát "jólétecske" jelentésű.
Az Éden térképe, amelyre a svasztika utal; jól látható a
Halüsz jellegzetes kanyarulata, amelyik a svasztika ágainak kanyarodását
eredményezhette; a Halüsz kanyarulata azért volt fontos, mert ez ölelte
körül Kus országának központját (ez a hattiak országával lehet azonos);
Kus Nimród apja - ősvallási léptékkel ősapánk apja
Az adorjási templom mandorlájában egy svasztikát találunk,
amelynek karjai a székely írás segítségével a kőkori Jóma isten nevét
rögzítik
A svasztika a legősibb jelképek egyike, számtalan ősi kultúrában használták.
Legkorábban az interglaciális idején (a jégkorszak előtt), mintegy
100 - 50 ezer évvel ezelőtt a Közel-Keleten tűnhetett fel, mert a jel az
Ararát tövében fakadó négy szent folyót ábrázolja. Az emberiség
aranykora (az Éden) idején vált szent jelképpé; s az egykor volt boldog
időszakra, az isteni Teremtésre, az Éden területéről a világ négy tája
felé kisugárzó rendre és a teremtés kultúrájára emlékeztette az utókort.
Ez a négy folyó több vallás szent szimbóluma. A folyók szöveges leírása
szerepel a zsidó Tórában és a belőle kialakult keresztény Ószövetségben
is a Teremtést leíró részben, amelyik e könyvekben egy igen régi pogány
hagyományból átvett szövegrészlet. A négy szent folyónak sokféle
ábrázolása alakult ki és terjedt el az évezredek alatt, amelyek közül
csupán az egyik a svasztika. Ha a Tóra nem csak a szöveghagyományt,
hanem az eredeti jelképeket is megőrízte volna napjainkig, akkor minden
bizonnyal szerepelne közöttük a svasztika is.
A homo sapiens
sapiens Eurázsiát benépesítő csoportjai az Éden területéről vitték szét a
világ minden tájára a svasztikát 50 - 30 ezer évvel ezelőtt. Ezért
ismerik az indiánok is, akik Szibériából vándoroltak át az Újvilágba
évtízezredekkel ezelőtt.
A szvasztika a több évezredes
előzményekből kialakult indiai vallások, például a hinduizmus egyik
legszentebb jelképe, amely gyakran szerepel a vallási és polgári
ceremóniákban. A legtöbb indiai templomot, esküvőt, fesztivált és
ünnepséget szvasztikákkal díszítik. A hindu változatban gyakran egy-egy
pöttyöt is tesznek a szárak közé (ez az alvilágba vezető alagútra
emlékeztethet). Fontos szerepet tölt be a dzsainizmusban és a
buddhizmusban is. Jelentése Indiában a jó szerencse, Kínában pedig halhatatlanság volt.
Az ókorban széles körben használták – többek között – a hettiták, a
kelták, az etruszkok, a görögök, de az Urál-hegység vidékén élő
ismeretlen népek is. Megjelenik számos ázsiai, európai, afrikai és
indián kultúrában – néha díszítőmotívumként, máskor meg vallási
szimbólumként. Megtalálható muszlim mecsetekben, de a római korban épült
Ein Gedi-i zsinagógában is.
A svasztikát ugyanakkor nem
használták a sumer és a mezopotámiai kultúrákban (mindkettő Kr. e. 3500
előtt alakult ki), sem az egyiptomi Óbirodalomban (ami Kr. e. 2630-ban
kezdődött). Ennek az lehet a magyarázata, hogy a sumerek és az
egyiptomiak a négy szent folyó másik grafikai ábrázolását alkalmazták. A
svasztika elsősorban az Édenből északra (Európába és a sztyeppre)
vándorlók jelképe volt.
Előfordul a magyar népművészetben is tekerőlevél
néven említve, de ez a név csak a jel formájára épülő utólagos népi
magyarázat, amelynek az eredeti jelentéshez már semmi köze.
Az
indoeurópai nyelvcsalád 1700-es évek végén történt feltételezése és azt
követő felépítése után a kutatók elkezdték keresni az európai őstörténet
és az árja (indoiráni) népek közötti kapcsolatot. Amikor Heinrich
Schliemann svasztikával díszített tárgyakat talált Trója romjai között,
kikérte kora két vezető szanszkritológusa,Emile Burnouf és Max Müller
szakvéleményét, s arra a következtetésre jutott, hogy a svasztika
kifejezetten indoeurópai jelkép. A motívum későbbi felfedezése a hettita
és iráni maradványok között megerősíteni látszott ezt a téveszmét. Az
elgondolást azonban sok író átvette, és általuk a szvasztika fokozatosan
népszerűvé vált.
Szerencsétlen politikai töltését a 20. század
elején kapta. Mai - szélsőségesen eltorzult és ostoba - európai
értelmezésének már semmi köze sincs az eredeti jelentéséhez.
|
|
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kommentáld!