Szeretettel köszöntelek a Az Őshaza Himnuszának kedvelői közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Az Őshaza Himnuszának kedvelői vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Az Őshaza Himnuszának kedvelői közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Az Őshaza Himnuszának kedvelői vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Az Őshaza Himnuszának kedvelői közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Az Őshaza Himnuszának kedvelői vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Az Őshaza Himnuszának kedvelői közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Az Őshaza Himnuszának kedvelői vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
A lovaskultúrájú népek számára a ló szimbolikája az ellentétekből megvalósíható harmónia értékrendjét tükrözte.
A ló jelképezte egyrészt a napot, a fényt, az égi világ értékeit, az égi világgal való kapcsolatkialakítás lehetőségeit, a Nap és az égi világ életet adó energiáját, az isteni áldást, a győztes csatákat, a diadalmas hadjáratokat (fehér ló), másrészt a földalatti világot, a pokol világát, a halált, az éjszakát, a holdhideg fényét, a vesztes csatákat, a túlvilági negatív erők fekete, baljós energiáját (fekete ló), de ugyanakkor harmónia jelentésében az újjászületést biztosító transzcendens erőket, a táltos képességet, az életen és a halálon túlmutató örök élet reményét, a repülés, az átváltozás képességét (táltos ló) is.
A ló szimbolikai értékei a lehető
legtökéletesebben tükrözték az élet, a halál, az újjászületés
körforgásának folyamata mellett a lovaskultúrák legfontosabb értékeinek
azonosító jelét, népük és kultúrájuk azonosító jelképét. A ló széles
körű tiszteletére és megbecsülésére mutat az a feltevés, amely szerint
az Ujgur-kutatók a lovat jelentő at hun-török szóból vezetik le az apát
jelentő ata ujgur-török szót. A magyar atya szó valószínűsíthetően
szintén ide sorolható, mert eredete az ősi ata szóra vezethető vissza.
"A fehér ló fia" magyar népmese, legenda a lótól való származás mágikus
presztizsének jelképes nyelvezetére épül, és kifejezi a lóős (at), atya
(ata) jelentésének misztériumát.
A táltos ló jelképe erősen a
táltosok révülési szertartásaihoz kötődött. A közép-ázsiai
lovaskultúrák hagyományai szerint a táltos a révülése során az égi és a
földalatti világban szellemlovon közlekedett, amely Er Tüstök
legendájához hasonlóan a táltosképességű segédszellemet jelképezte. A
dionüszoszi legendákban a transzba esett emberek állapotát úgy
tekintették, hogy "meglovagolták őket az Istenek és a szellemek".
A ló tehát a beavatottságot, a révülési képességet, a transz
állapotát jelképezte az ókor embere számára, amely végül is kialakította
a táltos ló jelképrendszerét. Az ókori Kína a ló transzcendens
szimbolikai értékrendjének az ismeretét a lovaskultúráktól vette át. Az
újonnan beavatott embereket, "fiatal lovaknak", míg a beavatást
végzőket, a nagy tudású beavatókat "lókereskedőknek" nevezték. A
beavatási szertartást a "lovak kiszabadításának" hívták, jelképezve,
hogy a beavatott szellem áttörte a földi gondolkodás kereteit,
szabadabbá vált, és kapcsolatba került a transzcendens erőkkel. A
lovaskultúrákban a lóáldozat a legmagasabb szintű kapcsolatteremtés
lehetőségét jelképezte az égi világgal. A fejedelem és a főtáltos csak a
lóáldozatot tartotta méltónak az Istennel való kapcsolatteremtés
biztosítására.
A lovaskultúrák azonosító jegye, a ló a
történelem során az emberiség szimbolikus gondolkodásának egyik
legmeghatározóbb és legerősebb archetípusává vált. Harmónia jelentésében
magába foglalta az égi világot, a fényt, az életet, a nappalt (a Rig
Védában és a görög mitológiában lovak húzzák a Nap szerekerét), a
földalatti világot, a sötétséget, az éjszakát (lovak húzzák a Hold
szekerét), a halált, de az újjászületést és a halál utáni életet is.
A lovaskultúrák vallása
A lovaskultúrák vallása három
meghatározó értékrendre épült:
- az istenfogalomra,
- a
világfa jelképrendszerére és
- a táltos kapcsolatteremtő
képességeire.
Istenfogalom
A lovaskultúrák az
égbolt misztikus jelentéséhez kötötték az istenfogalmukat, és nem
követték az ókori egyiptomiak, indiaiak, kínaiak, görögök példáját az
Isten emberi tulajdonságokkal való megszemélyesítésében. Az istenfogalom
tudatalatti, szimbolikus megjelenítését talán a legszebben egy ősrégi
táltosének fejezi ki:
"Kerek az Ég Sátra
Ráborul a tájra
Nagy Kékség
Végtelenség
Istenség."
A
közép-ázsiai lovaskultúrák jelképes értékrendszerében az "Ég Sárában"
maga az Ég Ura lakott, amelyben helyet foglalt a jobb oldalán a Nap, a
bal oldalán a Hold.
Az égbolt gazdag jelképes értékeihez
kötődő istenfogalom az egyisten-hitet is meghatározta. Az egyisten-hit
természetesen nem zárta ki az Isten mellett a legfontosabb szellemi
lények tiszteletét. A lovaskultúrák népei számára természetes volt, hogy
csak egy Isten van, és nem alkottak olyan élesen meghatározott dogmát
az egyisten-hitről, mint tette azt a judaizmus, de vallásos felfogásuk
erősen az egyisten-hithez kapcsolódótt: "egy égbolt van, tehát egy Isten
van." Az égbolthoz kötődő istenfogalom az égbolt változásainak
dialektikájában az Isten három megnyilvánulási formáját határozta meg:
- a világosságot jelentő nappali megnyilvánulás,
- a
sötétséget jelentő éjszakai megnyilvánulás és
- az újjászületést
jelentő hajnali és alkonyati megnyilvánulás, amelyek végül is a harmónia
elve szerint az istenfogalom tökéletes egységét fejezte ki (egy Iten
három megnyilvánulási formában).
Világfa
Az égbolthoz
kötődő istenfogalom a lovaskultúrájú népek legfontosabb szimbolikai és
vallási értéke, amely a világmindenség rendező elvét jelentette a
számukra, a világfa jelképes értékrendje volt. A lovaskultúrák a
világmindenséget három részre osztották fel: égi, földi és földalatti
világ, amelyeket a világfa jelképrendszere kötött össze. A világfa
csúcsa felnyúlt az Istenhez, az Ég Urához, a jobb oldali legfelső ágán
helyezkedett el a Nap birodalma, a baloldalin a Hold birodalma. A
világfa kilenc jobboldali és kilenc baloldali ágán kilenc-kilenc
birodalom terült el, és a földalatti világ kilenc-kilenc tükörképes
gyökérágán a földalati birodalmak helyezkedtek el.
Táltos
A
lovaskultúrák vallási értékrendjét kifejező harmadik legfontosabb
tényező a táltos személyiségéhez kötődött. A táltosok különleges
révülései képességeikkel képesek voltak kapcsolatokat kialakítani a
transzcendens erőkkel. Nagyon fontos szerepet játszottak a közösség
testi és lelki jólétének biztosításában. Tevékenységük egyesítette a
papi, orvosi, lélekgyógyászati, szertartásvezető, bírói és jós
szerepeket."
(Cey-Bert Róbet Gyula: A magyar ősvallás c. könyvéből)
|
|
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kommentáld!