Szeretettel köszöntelek a Az Őshaza Himnuszának kedvelői közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Az Őshaza Himnuszának kedvelői vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Az Őshaza Himnuszának kedvelői közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Az Őshaza Himnuszának kedvelői vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Az Őshaza Himnuszának kedvelői közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Az Őshaza Himnuszának kedvelői vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Az Őshaza Himnuszának kedvelői közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Az Őshaza Himnuszának kedvelői vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
MAGYAR ŐSTÖRTÉNET KULCSA: A BELSŐ-ÁZSIAI HUNOK
A hun-kutatás nélkül nincs magyar őstörténet. Gyökereink olyan
területekre - Belső-Ázsiába - vezetnek, amely terület múltját Európában
nem- vagy csak alig ismerik. A hunokkkal kapcsolatban az antik
történetírás az ókori földrajztudomány évezredes képtelenségeit
ismételgeti. Ammianus Marcellinus (330-395) soha nem látta a hunokat,
mégis az ő "leírása" vált Európában iránytadónak: "A hunok arca
alaktalan...nem ismerik a meleg és főtt ételeket, gyökereket és
nyershúst esznek, úgy élnek, mint a vadállatok..."- írja. Pedig ebben az
időben volt már hiteles leírás a hunokról; Olimpiodorosz 412-ben járt
követségben a hunoknál és Priszkosz rhétor 448-ban Hunniában és Attila
udvarában tartózkodott.
Az ázsiai hunok
A "hun" szó mongol nyelven annyit jelent, mint "ember". A hunok ismert
története valamikor a késő-bronzkorban kezdődik. A hunok őshazája a
Góbi-sivatagtól északra talán a Selenga folyó völgyében lehetett,
birodalmuk kezdetben a ma Kínához tartozó Belső-Mongóliában, Ordosz
vidékén alakult ki, de a Kr. előtti II. században már a Tárim-medencétől
az Iszik kölig és a Szaján-hegységtől a Bajkál tóig terjedt. A
birodalom határai állandóan változtak. Ismert történetük a Kr. előtti
első évezred elején kezdődik.
A kínai Konfúciusz (Kung Csiu, Kr.e. 551-479) a hunokat senjün (csenjün) néven említi, mint olyan népet, amely már mintegy 350 éve a Góbi-sivatag peremvidékén él. A Kr. előtti IV. századi kínai forrásokban már gyakran találkozunk a hunokkal, akikkel szemben a kínaiak változó sikerrel harcolnak. A hunok ismert nagy fejedelme Mao-tun a Kr. előtti 200-as években egységes irányítás alatti erős államot szervezett, melynek fővárosa Karakorum környékén volt. Kr.e. 174-ben leigázta az ellenséges tunguz, a jüe-csi (tohár) az o-sun, majd sok más népet.
Ez a hun expanzió mozgásba hozta Belső-Ázsia
népeit és indította el a későbbi nagy népvándorlás első hullámát.
Mao-tun ekkor levelet küldött a kínai császárnak írván: "mindezen
népeket hunná tettem és az összes nyilas népek egyetlen családban
egyesültek". Csang K'ien kínai vezér Kr.e. 128-ban a hunok fogságába
került, onnan visszatérve megbízható - számunkra is igen hasznos -
adatokat közölt a kínaiaknak a hunokról. Kr.e. 122 után Ho K'i-ping
kínai vezér nagy támadást intézett a hunok ellen, aminek következtében a
Hsziungnu Birodalom egysége a Kr. előtti I. század közepére fokozatosan
csökkent és a hunok központja az Orhon, a Szelenga és a Tola folyók
forrásvidékére húzódott vissza.
A Hun Birodalom ekkor kettévált:, az "északi hunok" más népekkel együtt
Kr.e. 51 körül kínai vezetés alá kerültek, mint Kína hűbéresei a Csi-csi
által kiürített Észak-Mongóliába, az Orhon-folyó környékére vonultak. E
hűbéres viszony nem tartott sokáig, mert a kínaiak megtámadták a
Belső-Ázsiában maradt hunok szállásterületeit; Kr.u.87-ben 200 000 hun
hódol meg a kínaiaknak. Kr.u. 91-ben Keng K'uei tábornok ismét nagy
erővel tört be a volt hun területre és ott győzelmet aratott.
Az északi
hunok egy kisebb csoportja áttelepült a mai Észak-Shanhszi tartomány
területére és átmeneti vezetőválságok után Kr.u. 216-ban végzetes
vereséget szenvednek. Kr.u. a IV. században alakult ugyan három kis
utódállam - a "Korai Zhao", az "Északi Liang" és a "Kései Xia";
valamennyiük sorsa a beolvadás lett. A Han Birodalom bukása után Kr.u.
220 után az északi hunoknak Ordosz környékén újra sikerült
függetlenségüket kivívniuk és ezt megszűnésükig meg is tartották; ettől
kezdve - bár területükön továbbéltek - nem játszottak jelentős szerepet
Belső-Ázsia történetében. Kínában 439-ben megszűnt az utolsó hun állam.
A hunok nagyobbik része - a "déli hunok" Csi-csi vezetése alatt
megőrízte függetlenségét. A helyzet mérlegelése érlelte meg Csi-csiben
azt az elhatározást, hogy a hozzá hű törzsekkel együtt Kr.e. 56-36
között elhagyja a hun nép ősi észak-mongóliai szállásterületét és a
fojtogató gyűrűből a Dzsungár-kapun átkelve nyugati irányba a
közép-ázsiai Turáni-alföld felé törjön ki.
Előbb az o-sunok (vuszunok) országát foglalta el, majd az o-k'utokra (a későbbi ogurokra), a kienkunokra (kirgizekre) és a tinglingekre került a sor. Csi-csi tündöklése azonban rövid ideig tartott; a kínaiak vuszun és Kangkü-beli szövetségeseikkel elfoglalták Csi-csi székhelyét; Kr.e. 36-ban Csi-csi maga is az ütközetben halt meg. A nyugatra került valaha magashegységi hunok a Turáni-alföldön északi részének síkvidéki lakóivá váltak. Itt vereséget szenvedtek a szienpi néptől és ettől kezdve csak szórványos kínai adat van róluk, mert kikerültek a kínaiak látóköréből. Az utolsó részletes kínai leírás a sztyep népeiről a 350-et megelőző időből származik, amikor a források a kienkunokat és a tinglingeket említik; ez utóbbiak neve is lassan eltűnik és ti-li vagy tielö néven jelenik meg. A déli tinglingek kao-kü ting-ling vagyis "magas kocsijú tingling" nevet viselik. Ők azok, akik 350, a déli hunok Európába vonulása után az ő helyüket elfoglalják és ott 460-ig maradnak.
A déli hunok új
szállásterületükön időszakosan szövetségre lépnek Khorezm állammal.
Kisebb csoportjuk déli irányba megy és Szogdián át
Északkelet-Afganisztánba jut. A déli hunok a történelmi forrásokban már
uar és/vagy hun néven szerepelnek. A Heftal-dinasztia után világosabb
arcszínük miatt heftalita (hepta) vagy fehér hun (görögül: leukoi
ounmoi) néven ismerik ezen városlakó hunokat. Prokopiosztól tudjuk, hogy
a fehér hunok olyanok voltak, mint a "többi türk nép" és írásuk a "türk
rovásírás" volt. Sun Yun a fehér hunok szállásait írja le, kitér
állattartásukra, ruházatukra és ételeikre. A déli hunok zöme az Oxus és a
Yaxartész folyók közötti Csu folyó és a Balhas-tó menti
szállásterületükön újra megerősödnek és Kr.u. 350 körül nyugat felé
indulnak. Elindulásuk oka ismeretlen; egyesek a soso nép támadásaira,
mások a zsuanzsuanokéra gyanakszanak. A legvalószínűbb Balambér hódító
szellemű uralkodó személye, aki észrevette, hogy a hunok nyugati
szomszédai meggyengültek és a hunoknak e magaskultúrájú népek övezte
területen nincs további terjeszkedési lehetőségük.
- A hsziungnu és a hun nép azonossága. A "hsziungnu" (xiongnu) népnév
ebben a formában a Kr. előtti 318-ban jelent meg Észak-Shanxi területén
egy ütközet kapcsán, majd Kr.e. 312-ben "xionanu" formában találjuk
Loufan területén. Kr.e. 265-ben már a "hsziungnúk - az ázsiai hunok -"
eljárásairól olvasunk. A Kr.e. 254-222 között élt Xi Wang már
egyértelműen a hunokat nevezi hsziungnúknak, akik ellen Qin Shi-huang
császár (221-210) a Nagy Falat emelte és Wang Zhao-jun kínai udvarhölgy a
hun-hsziungnú bőrdobok hallatán kesereg. Zhang Guo Ce hsziungnúknak az
összes "barbár" népet nevezi, majd ugyanő ezt a hu népekre
vonatkoztatja, akikben a hzsiungnúk ősei, a "protohsziungnúkat" látjuk.
A
Kr. előtti II. évszázad végén élt Szemacsien már egyértelműen a hunokra
vonatkoztatva ír a hsziungnúkról. A hun és a hsziungnu név
azonosságáról a kutatók csak az elmúlt kétszáz évben kételkedtek; a
francia J.L. De Guignes (1723-1800) a két név alatt értett nép
azonosságát még természetesnek tartja. A tudomány mai állása szerint a
kutatók többsége forráskutatásaik alapján újra azonosnak tartják e
hsziungnu és az ázsiai-hun népet.
A hun birodalom
A hunok kultúrájáról
- A hunok nyelve. Ha a sinológusok valaha is a magyar őstörténettel
foglalkoztak volna, messzemenő szakmai következtetéseket vonhattak volna
le abból, hogyan "ment át" egy Kína szomszédságában élő néphez az a
sok, a kínai nyelvben még ma is előforduló szó, amely a magyar nyelvben
is megvan.
A hsziungnúk nyelve ugyan török volt, de nagy kínai szókinccsel rendelkeztek (nű=nő, ma-ma=mama, papa=papa, lian=lány, kou=kutya, mao=macska, csi=csirke, ge=galamb, mi-feng=méh, luó=ló, pej=pej, sün=sün, pu-li=puli, sha-mang=sámán stb.) Priszkosz rhétortól tudjuk, hogy Attila tudott "gót" nyelven, Aetius barátjával latinul, a bizánciakkal görögül beszélt övéihez, pedig (az óbolgárral és a mongolra emlékeztető) "török" nyelven szólt. Az Attila udvarában levő személyek neveinek mind török jelentése van (Mundzsuk="gyöngy, ékszer", Öktar= "erős, hatalmas", Ajbárs="holdpárduc", Arqan="tiszta, szép", Hernek=hősember", Dengi(t)zik="tengerhez hasonló", Qaráton="fekete ruhás", Bársig="párduchoz hasonló", Kürsig="derekas, nemes", Eskam="nagy pap", Qilqil="szilárd jellemű", Ésle="a nagy öreg", Verik="erős", Blide="bölcs uralkodó".
Mindebből egyértelműen megállapítható, hogy a
fejedelmi nemzetségek tagjai török nevet viseltek, tehát a hunok,
illetve a hunok vezető részének nyelve - amellett, hogy a hun
törzsszövetség tagjai közül többen szaka típusú kelet-iráni nyelvet is
beszéltek, - török volt, de a hun törzsszövetség keretében voltak, akik
más iráni és altaji nyelveket beszéltek. A hsziungnúk török nyelvével
jelenleg a pekingi török-kínai nyelv kutatásával foglalkozó intézetben
foglalkoznak, amelynek vezetője Chen Zongshen professzor.
- A hunok vallása. A hunok legfőbb istene az Ég istene, a tengri chan
(Tengrikán) volt, a többi isten-szerű lényt - a Napot, a Holdat, a
Tűzet, a Vizet és a szent fákat - csak "tisztelték"; ezek alávetett
szerepet játszottak vallási életükben. Tulajdonképpen egyistenhívők
voltak, ahogyan minden sztyepi nép az. A tengri chan fia a mindenkori
főkirály a tanhu. Hitük szerint a ló az ég állata, a szarvas pedig a
Napé. Hitéletükben fontos szerepet játszottak az ősök, akiket a földi
életben állatok testesítettek meg. Ősi hitük mellett Világosító Szent
Gergely írta, hogy "a IV. században a hunok közül sokan tanulják a
keresztény vallás tanait..."
A hunok között a Kr.utáni V. század elején
jelentős keresztény hittérítő munkát végzett Nicetas remesiani,
Theotimus tomi püspök és Aranyszájú Szent János. Szent Jeromos 407-ben
írta, hogy "a hunok is énekelnek zsoltárokat és a keresztény hit erősen
terjed Skythiában". Zakariás rhétor írja, hogy "a keresztény hittérítők
523 táján hun nyelvre lefordított iratokat adtak ki, sőt a hunok közül
sokan megkeresztelkedtek". Maga Attila is, - mint a legtöbb belső-ázsiai
uralkodó - eltűrte, sőt támogatta a különböző ideológiákat és
vallásokat.
- A hunok halottkultusza, mint minden nagyállattartó lovas népnél
rendkívül jelentős. A halottakat többnyire koporsóba helyezik, sírjaikba
sok használati tárgyat - fegyvereit, ruháit és ékszereit helyezik
útravalóul. A halott szemét -, ha az életben is szemüveget használt -
"halotti szemüveggel" látják el és az előkelők az eltávozott özvegyeit
is vele temetik a sírba.
A halott fölé földből to-lót - halmot -
hordanak. Igen gazdag hun sírok Noin Ulából (Nojon Uul-ból) kerültek
elő, ahol a régészek sajátos nemezszőnyegeket, selymeket,
gyapjúszövetet, tükröt, nefrit-ékszert, lakkcsészéket, öntöttvas
edényeket, csengőket, fegyvereket, lószerszámokat, kanalakat és
földművességükre utaló eszközöket és az intenzív földművességre utaló
gabonát (búzát, árpát és kölest) találtak. Az ordoszi Ahluhajdeng-i
(Aluceideng-i) Kr. előtti IV-III. századból való fejedelmi sírban a
Magyar Szent Koronához igen hasonló kör- és keresztpántos koponyát
találtak, amelynek tetején a "behit kusi" - a "boldogság madara" volt;
ilyen fejdíszt a belső-ázsiai hun fejedelmek viseltek. Hun sírból - a
Kr.utáni II. századból származik a világ első zabla- és kengyel-lelete.
Művészi kifejezéseikben az absztrakció fontos szerepet játszott; ezt az
ordoszi szárnyas griffek és szarvas-oroszlán harcokat ábrázoló bronzok
bizonyítják.
- A hunok írásáról a "rovásírás" fejezetben szólunk bővebben. A hun volt
az első olyan nagyállattartó lovas nép, amelyről teljes bizonyossággal
tudjuk, hogy volt írása, hiszen írás nélkül óriási birodalmukat sem
kormányozni, sem igazgatni nem tudták volna. Ez az írás képezte a
lovasnépek egyetemes írásának az alapját, amelyet a türkök, az európai
utrigurok, kutrigurok és a magyarok is maguknak átalakítottak. A fehér
hunokról feljegyzik, hogy szerződéseiket "fadarabkákra" jegyzik föl.
- A hunok földművessége és állattenyésztéséről a Kínai Évkönyvek
tájékoztatnak bennünket. Innen tudjuk, ha a gabonatermésük nem volt
számukra elegendő, azt kereskedelem útján szerezték be. Ugyanakkor,
amikor a kínaiaknak szükségük volt búzára, árpára vagy kölesre, netán
húsra, az állatokat tízezres nagyságban vásárolták a hunoktol, amiért
porcelánt, tust, selymet, puskaport és más árucikket adtak. A kínaiak a
hunoknak egy sajátos búzafajtájáról is említést tesznek.
Állatállományuk
(ló, öszvér, szamár, juh, kecske, szarvasmarha és teve) óriási volt.
Amikor Kok-le király 39 000 hun foglyot ejtett, velük 50 000 ló és 600
000 juh is birtokába jutott. A mongóliai Najma Tolgoj és más
lelőhelyekről az imént felsorolt állatok mellett nagy számban kerültek
elő sertés-csontok is, ami fejlett, letelepedett életmódot,
kézművességet és kereskedelmet feltételez. Nagy "echós-szekereiket" nem
lovak, hanem szarvasmarhák vontatták. Az ivolgai hun telepen sok
földműves-szerszám került napvilágra, melyek jelentős része jó minőségű
vasból és bronzból készült. A hunok életében a vadászat csak
fegyvergyakorlatnak és sportnak számított, hiszen földművességük és
állattartásuk fedezte élelem-szükségleteiket.
- A hunok szállása, életmódja és viselete. A régebbi nézeteket, hogy a
hunok "nomád állattartók" voltak revideálni kell, hiszen az utóbbi
évtizedek régészeti feltárásai olyan állandó lakóépületekből álló
településeiket hozták a felszínre, amelyek a földművesség, a
kézművesség, a kézműipar és a kereskedelem középpontjai voltak
(Noin-Ula, Najma Tolgoj, Ilmovaya, Pagy, Deresztuj,
Nyizsnye-Ivolginszkoje gorogyiscse, Oglahati, Ivolga stb.). E lelőhelyek
nagy részén a tartósítás vagy a száraz hideg vagy a száraz meleg miatt a
tetemek és a textil-félék jól megmaradtak.
Az ekepapucsok, a sarlók és az őrlőkövek mellett búza, árpa, köles is került elő. A sírokból finoman szőtt textilek és ruhák származnak. A férfiak és a nők egyaránt lábszár középig érő tunikaszerű, előrenyíló, térdig vagy combközépig érő jobbról balra záródó kabátot (kaftánt) viseltek, amely deréktól fölfelé fel volt vágva és amelyet övvel erősítettek össze. Általában kecskebőrből vagy textilből varrt hosszú nadrágot viseltek, amelynek szárát a bokánál összehúzták és bőrsaruba bújtatták. Télen a ruhák ujjának végét elkötötték és egyes részeit prémmel bélelték. Ruháik igen finom anyagból, selyemből, vászonból vagy gyapjúból készültek; ezeket színes hímzésekkel díszítették. Íjtartójukat a férfiak övükhöz erősítették, tarsolyukban tőr, kés, fenőkő, fésű és tűzszerszám volt. Fejüket csúcsos előrehajló cobolyprémes, cikádiadíszes görbe süveg, "sisak" fedte.
A nőknél a nyakpereceknek rangjelző szerepe volt. Az előkelő férfiak kardkötőjét, saruszíját, lovaik zabláját arany borította és különféle drágakövek ékesítették. A női viselet jószerével csak a fej körüli ékszerek változatosságával különbözött a férfiakétól. Jellegzetesen a párosan ívelt fülbevalók, a borostyán és egyéb gyöngyökből fűzött nyakláncok, a páros hajfonat-díszek és a sárkányfejes nyakékek (kulonok). Ritkábbak a karperecek, gyűrűk, gyakoribbak az öv- és csizmacsatok. A hunokról belső-ázsiai szomszédaik jegyezték fel, hogy három dologról voltak híresek: 1. Nekik volt a legjobb gabonájuk (búzájuk) Belső-Ázsiában.
Ha az ő földjeik nem voltak elegendőek, a hun
sereg idegen földre ment, ott vetett és aratott, majd e területről
eltávozott; 2. Nekik voltak a legjobb orvosaik. A legrosszabb orvosok a
beteg embert orvossággal gyógyították, a jobb orvosok az egészséges
emberrel is foglalkoztak, hogy ne legyen beteg és a legjobb orvosok az
egészséges embereknek írtak fel gyógyszereket; 3. A hunoknak volt a
legjobb konyhájuk. A kánoknak sajátos ételeket adtak, hogy oldják a
hivatásukkal járó stresszt.
- A hun közösségi szervezet. A hun birodalom szokásjogon alapuló
jogrendszerének nyomai, - miként minden belső-ázsiai nagyállattartó
lovas népnél - a társadalom tagolódásának megfelelő szigorú etikettre
engednek következtetni. A közemberek életét szigorú törvények
szabályozták. Gazdaságukat saját méneseik és falvaik biztosították. A
hierarchia családjogon érvényesült.
A birodalom belső irányítását a kancellária, a külügyeket az előkelő követek segítették. A főhatalom a fejedelem (senjü) kezében összpontosult, aki abszolút engedelmességet követelt meg katonai kíséretétől. A nagykirály és családja mellett a kiválasztottak és a kísérők gyakorolták a hatalmat. A hadrenddel azonos szárnyakra oszlott a társadalom is. A 24 főméltóság 10 000 lovas fölött parancsnokolt. A nagyállattartó lovas népeknél a közösség alapegysége a család és a nagycsalád, amely a vérségi alapon összetartozók közössége.
A
következő nagy egység a nemzetség, amely az egymáshoz közeli- és távoli
rokonságban levő, egy településhelyet elfoglaló és katonailag, valamint
közigazgatásilag összetartozó családok együttese. Több nemzetség alkot
együttesen egy törzset. A törzs vérségi, vallási, politikai, népi,
katonai és kultikus zárt egység. A törzs feje a törzsfő, vagy fejedelem.
Általában legnépesebb a vezető- vagy királyi törzs. A Kárpát-medencébe
került hun törzsek száma 30 körüli lehetett. A törzsszövetség egymással
rokonságban levő törzsek tömörülései, a későbbi törzsszövetségek már
politikai és katonai célra való egyesülések. A hun törzsek a
törzsszövetségen belül bal- és jobb szárnyra oszlanak.
- A hunok harcmodora. "A természet nem köti oly szorosan a kentaurt
törzséhez, mint ahogyan a hun megüli paripáját" - írja Claudianus. A
lovasnépek - a szkíták, a hunok, az avarok és a magyarok - taktikájukat a
gyorsasságra és a mozgékonyságra alapították; ők felfedezték fel a
gyorsaság nagy harci jelentőségét.
A hunok harcművészetét a Kr. előtti II. században élt Szemacsien írta le a Történeti feljegyzések című munkája 110. fejezetében. A hunok a megtelepedett népek nehézkes paraszti hadai fölött fölülmúlhatatlan előnyt szereztek azzal, hogy lovon vágtatva egyenlő biztonsággal tudtak előre is, hátra is, oldalt is nyilazni. Nyilazva ide-oda repdestek az ellenséges arcvonal előtt, támadtak, majd hirtelen megfutamodást színleltek és csak akkor bocsátkoztak küzdelembe, amikor már megbomlasztották az ellenség tömör hadállásait. Csellel, nagyobb véráldozat nélkül szerettek győzni. A megbénult lakosság szemei előtt úgy jelentek meg, mint a szélvihar és úgy tűntek el, mint valami felrebbenő madársereg.
A lovat szépen
felnyergelték és díszesen felkantározták. Fő fegyverük az íj volt; a
hunok bámulatba ejtették a nyugatiakat nyilazó művészetükkel. A
közelharcban karddal, tőrrel, hajítódárdával és pányvával küzdöttek.
Pusztai lovaik igénytelenek, kitartóak és sok fáradtságot kibíróak
voltak. E lovak kiválóságát már a kínai Cs'ao Cso is elismerte. Harci
lovaik a csatában való szerepük szerint fehér, barna, szürke és fakó
szín szerint különböztek. A csatában a vörös ló volt az elővédé, a sárga
a centrumé, a fehér a jobbszárnyé és a pej a balszárnyé volt; így a
harcoknál a hadvezér könnyen áttekintette a csatamezőt. A hunok háborúba
csak holdtöltekor kezdtek. A lovaglást és a nyilazást a hunok már
gyermekkorukban elsajátították.
A zsuanzsuanok, a türkök és az ujgurok
A zsuanzsuanok (zsou-zsanok) eredetét nem ismerjük; egyes kínai kútfők
szerint a zsuanzsuanok a hsziungnúkból - a hunokból - váltak ki, más
nézet szerint a zsuanzsuanok nyugati szienpik vagy tunghúk, akiknek egy
része Belső-Ázsiából 430-ban, más része pedig 555-ben nyugat felé
rajzott ki. Belső-Ázsiában a IV-VI. századok között e terület urai
voltak. Hadiszervezetük, földművességük, állattartásuk és ruházatuk
ugyanolyan volt, mint a hunoké. A magyarság számára azért fontos e nép,
mert az 568-ban a Kárpát-medencébe érkezett avar nép a zsuanzsuanokból
és a uar-hunokból (varchonitákból) ötvöződtek.
Belső-Ázsiában a VI. század közepén a Zsuanzsuan Birodalom helyén új
nép, a türk alakított birodalmat egységbe fogva Belső-Ázsia népeit
Kínától Bizáncig. A kínai Csou su és a Szuj-su szerint valaha a
hsziungnu törzsszövetség egyik törzsét alkották, vagy ők voltak a
Belső-Ázsiában maradt hsziungnúk. Van felfogás, amely szerint a
szienpíkkel azonosíthatók.
A belső-ázsiai türk kánság 551-ben alakult,
majd egy keleti - belső-ázsiai - és egy nyugati ágra szakadt, mely
utóbbinak tagjai 571-ben már az az Amu-darjánál állomásozik, de öt évvel
később a Krim-félszigeten találjuk őket. A Belső-Ázsiában maradt türkök
kivívták ugyan függetlenségüket, de az ujgurok, a kínaiak, a tatabik és
a kitajok elleni harcban erejüket vesztik. A türkök életmódjáról a
kínai források ugyanazt írják, mint amit a hsziungnúkról és a
zsuanzsuanokról írtak. Nagyállattartó, de emellett a földet is művelő
egyistenhívő lovas nép volt a türk, táltosaik voltak, világképükben a
világ rétegekre oszlott, ismerték a turul-eredetmondát, a csodaszarvast
és írásukat "türk rovásírás" néven nevezték.
745-ben őrségváltás történt az Orhon-folyó partján. A türkök helyét az
ujgur - kínai nevén hujho - törzsszövetség vette át, amely Harbaglan
(Ordu-Balik) fővárossal 840-ig e terület ura lett. Az ujgurok a
baszmilok és a karlukok szövetségében megdöntötték a türkök birodalmát,
majd önálló birodalmat alapítottak. Uralkodójuk a "kilenc törzs
(tokuz-oguz vagy kiu-szing) kagánja" nevet vette föl, ami világosan utal
az ujgurok oguz származására. A Tang kori kínai feljegyzések szerint az
ujgurok ősei a hunok, "akiknek nyelvét is beszélték".
A módosított szogd írásból az ujgurok alakították ki az un. "hu-írást", amely később a mongolok és a mandzsúk írása lett. A kínaiak az ujgurokat "Belső-Ázsia arisztokratáinak" nevezték. 840-ben egy lázadó ujgur törzs behívta az ellenséges eltörökösödött kienkun kirgizeket, akik az ujgurokat délnyugati irányú távozásra kényszerítették; ennek ellenére az ujgur kultúra tovább fejlődött. Az ujgurok a 840-es évek után Kelet-Turkesztánba, a Tien-san vidékére érkeztek és városaik (Bes-balik, Turfán, Kashgár és Kucsa stb.) kultúrközpontokká fejlődtek; mai lélekszámuk 8-12 millió közötti. Az ujgurok egy másik csoportja Nyugat-Kanszuban lelt menedéket és a Selyem Úttól félrevonulva máig megtartotta ősi kultúráját, nyelvét és zenéjét.
Ők - ma már csak mintegy
10 569-en - a jugarok (yugurok) vagy yükuk vagy sarig uygurok (sárga
ujgurok), akikhez Kőrösi Csoma Sándor is indult. Ma a hegyek szabdalta
Sunan Yugur Autonóm Megyében és a "Hexi-folyósó" síkságain élnek. Két
csoportjukat yao-huernek és en-geernek nevezik. Ők őrzik legjobban a
hajdani hsziungnu, illetve a belső-ázsiai türkök kultúráját; "élő
múzeumnak" tekinthetők. Téli- és nyári szállásaik vannak, jurtjaiban ősi
szokásaikat őrzik. Zeneviláguk igen közel áll a magyar népzenéhez, az
ősi hagyományokat ételkultúrájukban is őrzik, halottaik emlékére
kopjafákat állítanak.
A Selyem út
|
|
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kommentáld!